Wykaz pojęć i skrótów
§ 1
- Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- Biuro – Biuro Szkoły Doktorskiej UP;
- doktorant – osoba posiadająca status doktoranta i kształcąca się w Szkole Doktorskiej UP;
- Dyrektor – Dyrektor Szkoły Doktorskiej UP;
- efekty uczenia się na poziomie 8 Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) – efekty zdefiniowane w rozporządzeniu z dnia 14 listopada 2018 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 poz. 2218), które uzyskuje się w procesie kształcenia doktorskiego i które są warunkiem koniecznym do uzyskania stopnia doktora;
- IPB – Indywidualny Plan Badawczy;
- IPK – Indywidualny Plan Kształcenia;
- ocena śródokresowa – obligatoryjna ocena śródokresowa przeprowadzana w trakcie kształcenia w Szkole Doktorskiej UP;
- program kształcenia – program kształcenia obejmujący opis zaplanowanych do realizacji przedmiotów;
- Rada – Rada Szkoły Doktorskiej UP;
- rada dyscypliny – rada dyscypliny naukowej, w której prowadzone jest kształcenie w Szkole Doktorskiej;
- Regulamin – Regulamin Szkoły Doktorskiej UP;
- Rektor – Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
- Szkoła Doktorska – Szkoła Doktorska prowadzona przez UP;
- UP – Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
- ustawa – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- Zastępca Dyrektora – Zastępca Dyrektora Szkoły Doktorskiej UP.
§ 2
Szkoła Doktorska funkcjonuje na podstawie: Statutu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie i Zarządzenia Nr R/Z.0201-6/2019 Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie utworzenia szkoły doktorskiej w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, wydanego w oparciu o art. 23 ust. 2 pkt 9, art. 198 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z późn. zm.) oraz art. 290 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 z późn. zm.).
Dyrektor Szkoły Doktorskiej
§ 3
- Dyrektora Szkoły Doktorskiej powołuje Rektor na 4-letnią kadencję z zastrzeżeniem art. 23 ust. 5 ustawy.
- Dyrektor wykonuje swoje obowiązki przy pomocy zastępcy Dyrektora powołanego przez Rektora na wniosek Dyrektora.
§ 4
- Do zadań Dyrektora należy zarządzanie Szkołą Doktorską i organizowanie jej działalności, a w szczególności:
- organizowanie procesu rekrutacji do Szkoły Doktorskiej;
- organizacja realizacji programów kształcenia, w tym ustalanie obsady zajęć dydaktycznych;
- sprawowanie nadzoru nad kształceniem doktorantów, w tym nad realizacją programu kształcenia;
- monitorowanie jakości kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz jakości opieki naukowej;
- sprawowanie nadzoru nad sposobem przeprowadzania ocen śródokresowych;
- podejmowanie rozstrzygnięć związanych z kształceniem doktorantów, innych niż określone w § 4 ust. 1 pkt. 16 Regulaminu;
- współpraca z radami naukowymi dyscyplin oraz z dziekanami odpowiednich wydziałów w zakresie związanym z kształceniem doktorantów oraz procesem wyznaczania promotora lub promotorów;
- współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie kształcenia doktorantów;
- wspieranie aktywności grantowej oraz mobilności krajowej i międzynarodowej doktorantów;
- dbałość o sprawy socjalno-bytowe doktorantów;
- sprawowanie nadzoru nad studiami doktoranckimi rozpoczętymi przed rokiem akademickim 2019/2020;
- zapewnienie dostępności procesu rekrutacji i kształcenia oraz zapewnienie wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z niepełnosprawnościami, w związku z rekrutacją i kształceniem w Szkole Doktorskiej – we współpracy z Biurem ds. Osób z Niepełnosprawnościami;
- przewodniczenie Radzie;
- przygotowanie Szkoły Doktorskiej do ewaluacji;
- współpraca z Samorządem Doktorantów;
- wydawanie decyzji administracyjnych i innych rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach doktorantów, z zastrzeżeniem § 31 ust. 1;
- przyjmowanie IPB doktorantów;
- powoływanie promotorów i promotorów pomocniczych po zaopiniowaniu przez właściwą Radę Dyscypliny;
- podejmowanie decyzji w sprawie zmiany promotora i promotora pomocniczego doktoranta;
- coroczne przedstawianie Rektorowi sprawozdania z działalności Szkoły Doktorskiej zaopiniowanego przez Radę;
- określenie, po zasięgnięciu opinii Rady, szczegółowych zasad przeprowadzania oceny śródokresowej oraz powoływanie, po zaopiniowaniu przez właściwą Radę Dyscypliny, komisji przeprowadzających ocenę śródokresową doktorantów;
- opracowanie, po zasięgnięciu opinii Rady i Samorządu Doktorantów, szczegółowych kryteriów oceny postępów w przygotowaniu rozprawy doktorskiej;
- sprawowanie nadzoru merytorycznego nad pracownikami administracyjnymi Szkoły Doktorskiej;
- dysponowanie środkami finansowymi w ramach przyznanych środków oraz udzielonego upoważnienia, zgodnie z zasadami określonymi przez Rektora;
- określenie zakresu koniecznej dokumentacji prowadzonej w języku polskim lub angielskim dotyczącej procesu kształcenia doktorantów oraz funkcjonowania Szkoły Doktorskiej.
- Dyrektor współpracuje z kierownikami jednostek organizacyjnych UP w zakresie realizacji przez doktorantów badań i praktyk dydaktycznych.
Rada Szkoły Doktorskiej
§ 5
- Rada jest statutowym ciałem doradczym i opiniodawczym Uniwersytetu w zakresie działania Szkoły Doktorskiej.
- W skład Rady wchodzą:
- Dyrektor, jako przewodniczący;
- zastępca Dyrektora;
- po 1 przedstawicielu każdej dyscypliny reprezentowanej w Szkole Doktorskiej, wybranym przez odpowiednie Rady dyscyplin, przy czym przedstawicielem może być osoba, która posiada co najmniej stopień doktora habilitowanego i jest zatrudniona w UP jako podstawowym miejscu pracy;
- 2 osoby wskazane przez Rektora;
- 1 przedstawiciel doktorantów, wskazany przez Samorząd Doktorantów;
- członkami Rady mogą być ponadto osoby spoza wspólnoty UP, posiadające co najmniej stopień doktora, w liczbie nie większej niż 2.
- Rada obraduje na posiedzeniach.
- Posiedzenia zwyczajne Rady zwołuje przewodniczący co najmniej 2 razy w semestrze.
- Rada może wykonywać swoje działania i podejmować decyzje w drodze głosowania na odległość.
- Na wniosek 1/3 członków Rady lub z własnej inicjatywy przewodniczący zwołuje nadzwyczajne posiedzenie w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia złożenia wniosku.
- Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
- Rada może powoływać zespoły doraźne dla przygotowania stanowiska Rady w sprawach należących do jej zadań.
- Kadencja Rady trwa 3 lata z zastrzeżeniem, że kadencja pierwszej Rady trwa do 31 sierpnia 2022 r.
§ 6
- Do zadań Rady należy w szczególności:
- opracowanie strategii rozwoju oraz zasad funkcjonowania Szkoły Doktorskiej, a następnie monitorowanie realizacji oraz ewaluacja przyjętej strategii i zasad funkcjonowania;
- dbałość o wysoką jakość procesu rekrutacji do Szkoły Doktorskiej, w szczególności wyrażanie opinii w sprawie zmian zasad i kryteriów rekrutacji;
- wyrażanie opinii w sprawie Regulaminu Szkoły Doktorskiej;
- weryfikacja, nie rzadziej niż raz 1 w roku, programów kształcenia;
- opiniowanie wniosków o zmianę programów kształcenia;
- opracowywanie własnych projektów zmian programów kształcenia;
- koordynowanie procesu opracowywania programów kształcenia, w tym zwłaszcza konsultacje z właściwymi radami dyscyplin;
- opiniowanie corocznego sprawozdania Dyrektora z działalności Szkoły Doktorskiej; opinia przyjmowana jest w drodze głosowania na posiedzeniu Rady;
- opiniowanie szczegółowych wymagań dla IPB, w tym jego elementów składowych;
- analizowanie jakości kształcenia i realizowania IPB w Szkole Doktorskiej;
- dbanie o zapewnienie wysokiej jakości procesu kształcenia doktorantów oraz przygotowywanych przez nich rozpraw doktorskich;
- nadzorowanie zasad i praktyki oceniania doktorantów, w tym opiniowanie instrukcji dotyczącej przeprowadzania oceny śródokresowej;
- zatwierdzanie obsady zajęć prowadzonych w Szkole Doktorskiej;
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Senat, Rektora lub Dyrektora;
- w uzasadnionych przypadkach pomoc w koordynowaniu praktyk.
Kształcenie w Szkole Doktorskiej
§ 7
- Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej odbywa się zgodnie z przyjętymi przez Senat zasadami i kryteriami rekrutacji. 2. Osoba przyjęta do Szkoły Doktorskiej:
- nabywa prawa i obowiązki doktoranta z chwilą złożenia ślubowania o treści określonej w Statucie UP; doktorant potwierdza złożenie ślubowania na piśmie;
- rozpoczyna kształcenie w Szkole Doktorskiej i realizację IPB.
§ 8
- Kształcenie w Szkole Doktorskiej przygotowuje do uzyskania stopnia doktora.
- Postępowania w sprawie nadania stopnia doktora regulują odrębne przepisy.
- Kształcenie w Szkole Doktorskiej trwa 8 semestrów. Organizację roku akademickiego określają odrębne wewnętrzne akty prawne UP.
- Kształcenie w ramach sekcji, o których mowa w § 96 ust. 4 Statutu Uczelni z dnia 17 kwietnia 2019 roku z późn. zm., odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
- Szkoła Doktorska może realizować program kształcenia wspólnie z innymi szkołami doktorskimi.
Warunki i tryb odbywania zajęć w Szkole Doktorskiej
§ 9
- Okresem zaliczeniowym w Szkole Doktorskiej jest semestr.
- Za zaliczenie przedmiotu doktorant otrzymuje punkty ECTS, zgodne z planem kształcenia.
- Przedmioty przewidziane w programie kształcenia w Szkole Doktorskiej jako obowiązkowe w danym roku mogą kończyć się zaliczeniem na ocenę.
- Egzaminy przewidziane w programie kształcenia w Szkole Doktorskiej w danym roku zaliczane są na ocenę.
- Doktorant zobowiązany jest zdać egzamin z dyscypliny (egzamin kierunkowy), który nie jest wliczany do rozliczenia w ramach roku akademickiego. Wymogi w tym zakresie określa odpowiednia rada dyscypliny. Egzamin odbywa się przed komisją powołaną przez radę dyscypliny nie wcześniej niż po ocenie śródokresowej i przed złożeniem rozprawy.
- Wymogi zaliczenia danego przedmiotu przez doktoranta określone są w karcie przedmiotu.
- W procesie realizacji programu kształcenia w Szkole Doktorskiej obowiązuje następująca skala ocen zgodna z systemem ocen określonym w ramach Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) przez Komisję Europejską:
Ocena Odpowiednik liczbowy Odpowiednik literowy wg systemu ECTS Bardzo dobry 5,0 A Dobry plus 4,5 B Dobry 4,0 C Dostateczny plus 3,5 D Dostateczny 3,0 E Niedostateczny 2,0 FX, F - W odniesieniu do zaliczenia i egzaminu ujętego w programie kształcenia, w przypadku uzyskania w 1 terminie oceny niedostatecznej albo nieprzystąpienia bez usprawiedliwienia do zaliczenia lub egzaminu w tym terminie, doktorantowi przysługuje prawo do 2 terminu.
- W przypadku uzyskania w terminie oceny niedostatecznej albo nieprzystąpienia bez usprawiedliwienia do egzaminu, o którym mowa w ust. 5, doktorantowi przysługuje prawo do 2 terminu.
§ 10
- Warunkiem zaliczenia semestru jest:
- zaliczenie przedmiotów obowiązkowych przewidzianych w programie kształcenia, z zastrzeżeniem § 9 ust. 5;
- złożenie sprawozdania wraz z opinią promotora (promotorów) oraz promotora pomocniczego, o ile został powołany, z przebiegu przygotowania rozprawy doktorskiej, a od semestru 3 z realizacji IPB. Sprawozdanie za pierwszy semestr ma formę prezentacji w ramach „Publicznej sesji sprawozdawczej 1”.
- Dyrektor zalicza doktorantowi przedmioty zaliczone w innej uczelni lub instytucji naukowej podczas uczestniczenia w wymianie na podstawie umowy i dokumentacji związanej z tą wymianą, o ile uprzednio wyraził zgodę na wyjazd doktoranta oraz zaliczanie tych przedmiotów. Przepisu nie stosuje się do egzaminu, o którym mowa w § 9 ust. 5.
- Dyrektor może zaliczyć doktorantowi przedmioty oferowane na poziomie doktorskim, odpowiednio dla 8. poziomu Europejskiej Ramy Kwalifikacji, zaliczone w innej uczelni lub instytucji naukowej na podstawie karty przedmiotu i dokumentu potwierdzającego uzyskaną ocenę. Przepisu nie stosuje się do egzaminu, o którym mowa w § 9 ust. 5.
- Dyrektor dokonuje oceny realizacji programu kształcenia przez doktorantów oraz zalicza semestr.
§ 11
Na uzasadniony wniosek doktoranta, w porozumieniu z promotorem (promotorami), Dyrektor może ustalić doktorantowi IPK.
Program kształcenia w Szkole Doktorskiej
§ 12
- Program kształcenia w Szkole Doktorskiej i jego zmiany przyjmuje Senat na wniosek Rektora. Wniosek opiniuje Rada i Samorząd Doktorantów. Wniosek o zmianę w programie kształcenia może złożyć Rada.
- Wnioski o zmianę w programie kształcenia oraz propozycje nowych programów kształcenia, do Rektora za pośrednictwem Dyrektora mogą składać:
- członkowie Rady;
- nauczyciele akademiccy prowadzący zajęcia w Szkole Doktorskiej oraz promotorzy;
- rady dyscyplin naukowych;
- senacka komisja właściwa do spraw nauki;
- Samorząd Doktorantów.
- Program kształcenia podlega corocznemu przeglądowi przeprowadzanemu przez Radę. W wyniku przeglądu Rada może przygotować wniosek o zmianę w programie kształcenia.
- Zmiana w programie kształcenia w zakresie przedmiotów związanych bezpośrednio z daną dyscypliną naukową wymaga opinii rady tej dyscypliny.
- W ramach programu kształcenia mogą być prowadzone zajęcia w języku angielskim.
Promotor i promotor pomocniczy
§ 13
- Opieka naukowa nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej jest sprawowana przez promotora lub promotorów albo przez promotora i promotora pomocniczego.
- Promotorem może być osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, zatrudniona w UP jako podstawowym miejscu pracy.
- Promotorem może być osoba niespełniająca warunków, o których mowa w ust. 2, która jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli rada dyscypliny uzna, że osoba ta posiada znaczące osiągnięcia w zakresie zagadnień naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska.
- Promotorem nie może zostać osoba, która:
- w okresie ostatnich 5 lat:
- była promotorem 4 doktorantów, którzy zostali skreśleni z listy doktorantów z powodu negatywnego wyniku oceny śródokresowej,
- sprawowała opiekę nad przygotowaniem rozprawy przez co najmniej 2 osoby ubiegające się o stopień doktora, które nie uzyskały pozytywnych recenzji, o których mowa w art. 191 ust. 1 ustawy;
- została ukarana karą dyscyplinarną pozbawienia prawa do wykonywania zadań promotora, o której mowa w art. 276 ust. 1 pkt 4 ustawy.
- w okresie ostatnich 5 lat:
- W uzasadnionych przypadkach, po zasięgnięciu opinii rady dyscypliny, Dyrektor może powierzyć opiekę naukową promotorowi niebędącemu pracownikiem UP.
- Promotor może sprawować opiekę naukową nad nie więcej niż 4 doktorantami w Szkole Doktorskiej.
- Promotorem pomocniczym może być osoba posiadająca stopień doktora.
- Promotor pomocniczy może sprawować swą funkcję w odniesieniu do nie więcej niż 2 doktorantów w Szkole Doktorskiej.
§ 14
- Promotora (promotorów) powołuje Dyrektor, na wniosek doktoranta, nie później niż 3 miesiące od podjęcia przez doktoranta kształcenia w Szkole Doktorskiej. Wyznaczenie promotora następuje po zaopiniowaniu przez radę dyscypliny. W przypadku promotora spoza UP do wniosku niezbędne jest załączenie informacji o działalności naukowej i publikacjach kandydata na promotora.
- Wniosek o powołanie promotora (promotorów) doktorant składa nie później niż 30 dni przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1. Do wniosku doktorant dołącza autoreferat oraz zgodę kandydata na promotora (promotorów), w tym promotora pomocniczego.
- W uzasadnionych przypadkach promotora pomocniczego powołuje Dyrektor na wniosek doktoranta, po zaopiniowaniu przez radę dyscypliny. W przypadku promotora pomocniczego spoza UP, do wniosku niezbędne jest załączenie informacji o działalności naukowej i publikacjach kandydata na promotora pomocniczego. Wniosek musi zostać zaakceptowany przez kandydata na promotora pomocniczego.
- W przypadku niezłożenia przez doktoranta wniosku o powołanie promotora (promotorów) w terminie, o którym mowa w ust. 2, promotora niezwłocznie powołuje Dyrektor po zaopiniowaniu przez radę dyscypliny. Doktorant informowany jest niezwłocznie o wyznaczeniu promotora.
- Na uzasadniony wniosek promotora (promotorów), doktoranta lub z własnej inicjatywy, Dyrektor może dokonać zmiany promotora (promotorów). Doktorant do wniosku o zmianę promotora (promotorów) dołącza jednocześnie wniosek o powołanie nowego wskazanego przez siebie promotora (promotorów) wraz z pisemną zgodą kandydata na promotora, o której mowa w ust. 2. Zmiana w każdym przypadku wymaga opinii rady dyscypliny.
- Na uzasadniony wniosek promotora (promotorów), promotora pomocniczego, doktoranta lub z własnej inicjatywy, Dyrektor może dokonać zmiany promotora pomocniczego albo odwołać promotora pomocniczego bez wyznaczania jego następcy. Doktorant do wniosku o zmianę promotora pomocniczego dołącza jednocześnie wniosek o powołanie nowego promotora pomocniczego wraz z pisemną zgodą kandydata na promotora pomocniczego, o której mowa w ust. 2. Zmiana w każdym przypadku wymaga opinii rady dyscypliny.
- Wyznaczenie promotora (promotorów) może być poprzedzone wygłoszeniem autoreferatu przez doktoranta przed radą dyscypliny.
- W przypadku zmiany promotora (promotorów), promotora pomocniczego na wniosek doktoranta, o którym mowa w ust. 5 i 6, wniosek doktoranta zawierający braki, w tym brak pisemnej zgody kandydata na promotora (promotorów lub promotora pomocniczego), po uprzednim wezwaniu do uzupełnienia braków formalnych wniosku w terminie czternastu dni, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
- W przypadku zmian promotora (promotorów), promotora pomocniczego na wniosek promotora (promotorów), promotora pomocniczego lub z inicjatywy Dyrektora, o których mowa w ust. 5 i 6, nowego promotora (promotorów), promotora pomocniczego powołuje Dyrektor po konsultacji z doktorantem.
§ 15
- Zadania promotora (promotorów) polegają w szczególności na:
- sprawowaniu opieki naukowej nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej przez doktoranta, w tym udzielaniu doktorantowi niezbędnej pomocy merytorycznej i metodycznej w pracy naukowej lub działalności artystycznej;
- pomocy doktorantowi w opracowaniu IPB z uwzględnieniem możliwości finansowania badań lub działalności artystycznej z określonych źródeł;
- opiniowaniu wniosków i podań doktoranta dotyczących kształcenia w Szkole Doktorskiej, w tym o ustalenie IPK, o którym mowa w § 11;
- dokonywaniu pisemnej oceny postępów w pracy naukowej lub działalności artystycznej doktoranta, a w szczególności przygotowania i realizacji IPB oraz stanu zaawansowania rozprawy doktorskiej;
- opiniowaniu rozprawy doktorskiej składanej przez doktoranta;
- współpracy z Dyrektorem Szkoły Doktorskiej w celu monitorowania postępów doktoranta;
- zawiadamianiu Dyrektora o braku postępów w pracy naukowej lub działalności artystycznej i wnioskowaniu o skreślenie doktoranta z listy doktorantów w przypadku negatywnej oceny postępów w przygotowaniu rozprawy lub realizacji IPB;
- sprawowaniu nadzoru nad pracą promotora pomocniczego;
- opiniowaniu sprawozdań doktoranta;
- koordynowaniu realizacji praktyk pedagogicznych doktoranta.
- Promotor (promotorzy) mają obowiązek doskonalenia umiejętności w zakresie mentoringu naukowego, a w szczególności uczestnictwa w szkoleniach dla promotorów organizowanych przez Szkołę Doktorską (nieobowiązkowych dla promotorów, którzy wypromowali wcześniej przynajmniej 1 doktoranta).
§ 16
- Zadania promotora pomocniczego polegają w szczególności na:
- wykonywaniu czynności pomocniczych w opiece nad doktorantem, w tym w procesie planowania badań, ich realizacji i analizy wyników;
- opiniowaniu IPB;
- dokonywaniu oceny postępów w przygotowaniu rozprawy doktorskiej i przedstawianie jej promotorowi. Opinia promotora pomocniczego jest załączana do opinii promotora.
Indywidualny Plan Badawczy
§ 17
- IPB jest przygotowywany przez doktoranta w porozumieniu z promotorem (promotorami) oraz z promotorem pomocniczym, o ile został powołany. Akceptacja IPB doktoranta, uwzględnia w szczególności możliwość realizacji IPB w UP, w tym możliwości organizacyjne i finansowe.
- IPB zawiera w szczególności:
- konspekt rozprawy doktorskiej zawierający następujące elementy:
- temat i uzasadnienie tematu rozprawy doktorskiej na podstawie przeglądu literatury;
- cele i hipotezy badawcze rozprawy doktorskiej;
- opis metod badawczych;
- szacunkowy budżet ze wskazaniem dostępnych źródeł finansowania;
- wskazanie formy rozprawy doktorskiej;
- propozycję struktury rozprawy doktorskiej;
- bibliografię przedmiotową;
- zewnętrzne źródła finansowania badań, w tym na przykład konkursy na projekty badawcze i artystyczne, o które doktorant planuje aplikować,
- program badawczy służący przygotowaniu rozprawy doktorskiej obejmujący opis zadań i harmonogram miesięczny ich realizacji w podziale na semestry;
- termin złożenia rozprawy doktorskiej (data dzienna).
- konspekt rozprawy doktorskiej zawierający następujące elementy:
- IPB musi zawierać ponadto informację o planach realizacji innych osiągnieć wymaganych w toku kształcenia, w szczególności o terminach:
- egzaminu kierunkowego wskazanego w § 9 ust. 5;
- złożenia co najmniej 1 wniosku o grant badawczy lub artystyczny do instytucji finansującej badania w trybie konkursowym, w szczególności do Narodowego Centrum Nauki lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju;
- odbycia co najmniej 1 stażu naukowo-dydaktycznego, artystycznego lub dydaktycznego w zagranicznym lub krajowym ośrodku naukowym lub instytucji kulturalnej w wymiarze co najmniej 20 dni roboczych;
- uzyskania zaliczeń z zajęć obligatoryjnych ujętych w programie kształcenia, lecz nieprzypisanych do określonych semestrów;
- uzyskania zaliczeń z zajęć nieujętych w programie kształcenia;
- przyjęcie do druku co najmniej 1 publikacji lub realizacji przynajmniej jednego dzieła artystycznego o istotnym znaczeniu; publikację stanowi:
- 1 artykuł naukowy w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w ministerialnym wykazie czasopism naukowych, lub
- 1 monografia naukowa wydana przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w ministerialnym wykazie wydawnictw, lub
- 1 rozdział w monografii, o której mowa wyżej.
- wygłoszenia referatu na przynajmniej 1 konferencji o zasięgu międzynarodowym lub ogólnokrajowym lub realizacji co najmniej 1 projektu artystycznego stanowiącego znaczący wkład w kulturę;
- realizacji osiągnięć w zakresie popularyzacji nauki lub sztuki.
- Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady, określa szczegółowe wymagania dla IPB, w tym jego elementy składowe, oraz instrukcję techniczną do złożenia IPB i zatwierdzenia go przez promotora.
§ 18
- Doktorant składa IPB po zaopiniowaniu przez promotora (promotorów) i promotora pomocniczego, o ile został powołany, do Dyrektora nie później niż 12 miesięcy od podjęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej.
- Złożenie IPB jest poprzedzone przedłożeniem projektu IPB nie później niż na 4 miesiące przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1. Doktorant przedkłada zaakceptowany przez promotora (promotorów) projekt IPB do Dyrektora, który kieruje go do zaopiniowania przez 2 recenzentów posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dyscyplinie, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska, przy czym 1 z recenzentów nie może być pracownikiem UP. Recenzenci w terminie 2 tygodni rekomendują złożenie IPB bez uwag albo rekomendują wprowadzenie poprawek wynikających z wymagań dla IPB, o których mowa w § 17 ust. 2.
- Realizacja IPB podlega okresowej ocenie w ramach semestralnych sprawozdań przedstawianych przez doktoranta.
- Rekomendacje recenzentów, o których mowa w ust. 2, Dyrektor przekazuje doktorantowi i promotorowi (promotorom).
- W przypadku niezłożenia IPB w terminie, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor skreśla doktoranta z listy doktorantów.
- W uzasadnionych przypadkach w trakcie realizacji IPB doktorant, za zgodą promotora (promotorów), może złożyć propozycję zmiany w IPB, o ile zmiana ta ma istotne znaczenie ze względu na kształt przyszłej rozprawy doktorskiej. Zmiana taka może być dokonana nie częściej niż 1 raz w roku.
Ocena śródokresowa
§ 19
- Ocena śródokresowa jest przeprowadzana po 4 semestrze kształcenia w Szkole Doktorskiej, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia 5 semestru. W przypadku zawieszenia kształcenia w Szkole Doktorskiej, o którym mowa w § 23, termin oceny przesuwa się o ten okres.
- Dyrektor określa szczegółowe zasady przeprowadzania oceny śródokresowej po zasięgnięciu opinii Rady.
- Szczegółowe zasady przeprowadzania oceny śródokresowej, o których mowa w ust. 2 stanowią załącznik A Regulaminu.
§ 20
- Ocenę śródokresową przeprowadza 3-osobowa komisja powołana przez Dyrektora w składzie:
- 2 osoby posiadające stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dyscyplinie, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska lub pokrewnej, zatrudnione poza UP lub zatrudnione w uznanej uczelni zagranicznej i posiadające stopień doktora oraz udokumentowane doświadczenie naukowe w zakresie, w którym przygotowywana jest rozprawa doktorska;
- 1 osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dyscyplinie, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska lub pokrewnej, zatrudniona w UP.
- W miarę możliwości na członków komisji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, Dyrektor powołuje osoby, które opiniowały projekt IPB.
- Powołując członka komisji, Dyrektor kieruje się zasadą unikania konfliktu interesów, w szczególności bezpośredniej podległości służbowej członka komisji i promotora (promotorów).
- W uzasadnionych przypadkach Dyrektor, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego właściwej rady dyscypliny, może w skład komisji powołać 1 osobę posiadającą stopień doktora i znaczące osiągnięcia naukowe w dyscyplinie, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska.
- W skład komisji nie może wchodzić promotor (promotorzy) ani promotor pomocniczy ocenianego doktoranta.
- W skład komisji nie może wchodzić Dyrektor ani jego zastępca.
- W skład komisji nie może wchodzić osoba, która:
- w okresie ostatnich 5 lat:
- była promotorem 4 doktorantów, którzy zostali skreśleni z listy doktorantów z powodu negatywnego wyniku oceny śródokresowej, lub
- sprawowała opiekę nad przygotowaniem rozprawy przez co najmniej 2 osoby ubiegające się o stopień doktora, które nie uzyskały pozytywnych recenzji, o których mowa w art. 191 ust. 1 ustawy;
- została ukarana karą dyscyplinarną pozbawienia prawa do wykonywania zadań promotora, o której mowa w art. 276 ust 1 pkt 4 ustawy.
- w okresie ostatnich 5 lat:
- Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego, który kieruje pracami komisji, w tym kontaktuje się z Dyrektorem, doktorantem i promotorem (promotorami).
§ 21
- Komisja, o której mowa w § 20, przeprowadza ocenę realizacji IPB, w szczególności w oparciu o:
- przedłożone sprawozdania doktoranta;
- opinie promotora (promotorów) w przedmiocie postępów w przygotowaniu rozprawy doktorskiej;
- rozmowę z doktorantem oraz inne dokumenty przedłożone przez doktoranta lub Szkołę Doktorską z zastrzeżeniem § 27A ust. 3.
- Rozmowa z doktorantem, o której mowa w ust. 1 pkt 3, może być przeprowadzona w formie wideokonferencji. W rozmowie może uczestniczyć Dyrektor.
§ 22
- Ocena śródokresowa kończy się wynikiem pozytywnym albo negatywnym. Ocena wymaga uzasadnienia. Komisja przyjmuje ocenę zwykłą większością głosów.
- Wynik oceny wraz z uzasadnieniem jest jawny.
- W przypadku oceny pozytywnej komisja może przedstawić doktorantowi rekomendacje dotyczące dalszej realizacji IPB.
- W przypadku oceny negatywnej Dyrektor skreśla doktoranta z listy doktorantów. 5. W przypadku braku zgodności co do oceny realizacji IPB doktoranta, członek komisji może dołączyć do protokołu zdanie odrębne.
Zawieszenie kształcenia w Szkole Doktorskiej
§ 23
- Kształcenie, na wniosek doktoranta, jest zawieszane na okres odpowiadający czasowi trwania:
- urlopu macierzyńskiego,
- urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego,
- urlopu ojcowskiego oraz urlopu rodzicielskiego,
− określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks Pracy (t.j. - Dz. U. z 2018 r. poz. 917, z późn. zm.).
- Pisemny wniosek doktoranta w sprawie zawieszenia kształcenia powinien być złożony nie później niż 21 dni od daty nastąpienia okoliczności dających prawo do urlopów, o których mowa w ust. 1. Do wniosku dołącza się dokumenty uzasadniające zawieszenie okresu kształcenia.
- Przyjmując wniosek o zawieszenie kształcenia na okres inny niż rok akademicki, Dyrektor określa warunki obowiązujące doktoranta po zakończeniu okresu zawieszenia, a w szczególności ustala terminy realizacji poszczególnych obowiązków wynikających z procesu kształcenia i Regulaminu.
- W terminie 7 dni od dnia zakończenia okresu zawieszenia doktorant składa do Dyrektora oświadczenie na piśmie o kontynuowaniu kształcenia. Niezłożenie oświadczenia stanowi podstawę do wszczęcia procedury skreślenia z listy doktorantów z powodu rezygnacji z kształcenia.
- Wynikające z IPB terminy wykonania obowiązków doktoranta ulegają przedłużeniu odpowiednio o czas, na który zawieszono okres kształcenia w Szkole Doktorskiej.
- W okresie zawieszenia doktorant nie realizuje programu kształcenia i IPB, zachowując prawa doktoranta (prawo do legitymacji doktoranckiej, prawo do stypendium w wysokości ustalonej zgodnie z art. 209 ust. 6 ustawy).
Przyjęcie do Szkoły Doktorskiej w trybie przeniesienia
§ 24
- Doktorant szkoły doktorskiej prowadzonej przez inny podmiot w dyscyplinie, w której odbywa się kształcenie w Szkole Doktorskiej, może ubiegać się o przeniesienie do Szkoły Doktorskiej, jeżeli:
- uzyskał pozytywną ocenę śródokresową w poprzedniej szkole doktorskiej;
- złoży wniosek o przeniesienie wraz z dokumentami potwierdzającymi dotychczasowe kształcenie w poprzedniej szkole doktorskiej, w tym:
- wykaz zrealizowanych przedmiotów wraz z ocenami,
- IPB,
- dokument potwierdzający wynik oceny śródokresowej,
- dokument określający okres i wysokość dotychczas pobieranego stypendium doktoranckiego oraz zrealizowanych efektów kształcenia.
- UP będzie miał możliwość zapewnienia kontynuacji dotychczasowych badań doktoranta.
- Dyrektor kwalifikuje kandydata do przyjęcia w trybie przeniesienia, określając zakres i terminy uzupełnienia różnic programowych. Osoba zakwalifikowana zostaje wpisana na listę doktorantów Szkoły Doktorskiej po przedłożeniu decyzji o skreśleniu w szkole doktorskiej, z której się przenosi, i złożeniu ślubowania, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 1.
- Opiekę naukową nad doktorantem przyjętym w trybie przeniesienia może sprawować promotor z poprzedniej szkoły doktorskiej pod warunkiem, iż zostanie zaakceptowany przez Dyrektora po konsultacji z radą dyscypliny.
- Doktorantowi przyjętemu w trybie przeniesienia do planowanego czasu trwania kształcenia w Szkole Doktorskiej, o którym mowa w § 8 ust. 3, wlicza się czas kształcenia w poprzedniej szkole doktorskiej zaliczony przed przeniesieniem.
Przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej
§ 25
- Dyrektor, na wniosek doktoranta, może przedłużyć termin złożenia rozprawy doktorskiej. Termin może być przedłużony w szczególności z powodu:
- udokumentowanej długotrwałej choroby (co najmniej 6 miesięcy) doktoranta lub członka jego rodziny, uzasadniającej przedłużenie terminu;
- udokumentowanego udziału w grancie badawczym lub projekcie artystycznym przyznawanym w trybie konkursowym przez polską lub zagraniczną instytucję finansującą badania naukowe w szczególności Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (harmonogram realizacji grantu wybiega poza termin złożenia rozprawy planowany w IPB);
- wyjazdu badawczego doktoranta wynikającego z IPB. Na czas wyjazdu Dyrektor ustala IPK.
- Doktorant nie wcześniej niż 6 miesięcy i nie później niż 1 miesiąc przed planowanym w IPB terminem złożenia rozprawy składa na piśmie wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawierający:
- dane doktoranta (imię, nazwisko, nr albumu, rok kształcenia);
- proponowany termin złożenia rozprawy (data dzienna);
- uzasadnienie wraz ze skorygowanym harmonogramem pracy IPB (zgodnie z § 18 pkt. 6);
- opinię promotora (promotorów) i promotora pomocniczego, jeśli został powołany o stanie zaawansowania rozprawy doktorskiej oraz postępach naukowych lub osiągnięciach artystycznych doktoranta.
- Suma okresów przedłużeń nie może przekraczać 2 lat.
Prawa i obowiązki doktorantów
§ 26
- Doktorant ma prawo do:
- opieki naukowej promotora (promotorów), a także promotora pomocniczego, w zakresie przygotowania rozprawy doktorskiej;
- uzasadnionej zmiany promotora (promotorów), a także promotora pomocniczego;
- korzystania z infrastruktury, sprzętu i aparatury naukowo-badawczej oraz ze zbiorów bibliotecznych i zasobów informatycznych UP, w zakresie niezbędnym do realizacji programu kształcenia, IPB i przygotowania rozprawy doktorskiej, na zasadach ustalonych w odrębnych aktach wewnętrznych, w ramach możliwości UP;
- wsparcia w przygotowywaniu wniosków grantowych przez powołane do tego agendy UP;
- ubiegania się o finansowanie badań naukowych lub projektów artystycznych związanych z realizacją IBP ze środków ogólnouczelnianych;
- uczestniczenia w życiu środowiska naukowego lub artystycznego;
- poszanowania godności osobistej ze strony każdego członka wspólnoty akademickiej UP;
- zrzeszania się w organizacjach doktorantów w UP;
- otrzymywania stypendium doktoranckiego zgodnie z art. 209 ustawy;
- przerw wypoczynkowych w wymiarze nieprzekraczającym 8 tygodni w roku, które powinny być wykorzystywane w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych;
- posiadania legitymacji doktoranta;
- ubiegania się o zakwaterowanie w domu studenckim UP na warunkach określonych w odrębnych przepisach;
- ubiegania się o zakwaterowanie małżonka lub dziecka w domu studenckim UP na warunkach określonych w odrębnych przepisach;
- ubiegania się o kredyt studencki, na zasadach określonych w art. 210 ustawy;
- odbywania staży naukowych i odbywania części kształcenia poza UP na zasadach określonych odrębnymi wewnętrznymi aktami UP;
- zawieszenia kształcenia na okres trwania urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego oraz urlopu rodzicielskiego, na zasadach określonych w § 23;
- przedłużenia, w uzasadnionych przypadkach, terminu złożenia rozprawy doktorskiej, na zasadach określonych w § 25;
- ubezpieczenia społecznego i powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Poza uprawnieniami, o których mowa w ust. 1, doktoranci z orzeczoną niepełnosprawnością mają prawo - odpowiednio do rodzaju i stopnia niepełnosprawności - ubiegać się o stworzenie, w miarę możliwości UP, warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i badaniach naukowych i projektach artystycznych, a w szczególności o:
- indywidualne warunki uczestnictwa w zajęciach i zaliczania przedmiotów,
- indywidualne warunki korzystania z infrastruktury i zasobów UP,
- zgodę prowadzącego zajęcia dydaktyczne na nagrywanie zajęć lub zgodę Dyrektora na udział w zajęciach asystenta doktoranta niepełnosprawnego lub tłumacza języka migowego.
§ 27
- Doktorant jest obowiązany postępować zgodnie z treścią ślubowania, Regulaminem i innymi przepisami obowiązującymi w UP oraz stosownie do rozstrzygnięć Dyrektora Szkoły Doktorskiej w sprawie kształcenia.
- Doktorant jest obowiązany w szczególności:
- przestrzegać praw i zwyczajów akademickich;
- postępować zgodnie z normami etycznymi ujętymi w Kodeksie Etyki Doktoranta i zasadami współżycia społecznego, dbać o dobre imię i mienie UP;
- przestrzegać przepisów prawa obowiązujących w UP, w tym dotyczących praw autorskich i praw pokrewnych;
- informować Dyrektora o zamiarze rezygnacji z kształcenia lub przedłużenia terminu złożenia rozprawy doktorskiej;
- przedłożyć Dyrektorowi projekt IPB;
- złożyć Dyrektorowi IPB;
- realizować program kształcenia i IPB;
- składać semestralne sprawozdania, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 i § 18 ust. 3, wraz z opinią promotora (promotorów) oraz promotora pomocniczego, o ile został powołany;
- składać oświadczenia na potrzeby ewaluacji jakości działalności naukowej;
- posiadać identyfikator ORCID (Open Researcher and Contributor ID);
- bezzwłocznie powiadamiać Dyrektora o zmianie danych osobowych istotnych dla toku kształcenia, a w szczególności: imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i adresu do korespondencji. W razie zaniedbania obowiązku powiadomienia o zmianie adresu zamieszkania lub adresu do korespondencji doręczanie pisma lub decyzji pod dotychczasowym adresem jest prawnie skuteczne, chyba że doręczanie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
- bezzwłocznie powiadomić Dyrektora o podjęciu zatrudnienia na stanowisku nauczyciela akademickiego w innej uczelni i jego wymiarze;
- bezzwłocznie powiadomić Dyrektora o uzyskaniu stopnia naukowego doktora nadanego przez inny uprawniony podmiot;
- bezzwłocznie powiadomić Dyrektora o podjęciu kształcenia w innej szkole doktorskiej;
- korzystać z konta w systemie poczty elektronicznej UP w sprawach związanych z kształceniem w Szkole Doktorskiej;
- jeżeli nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - wskazać, na potrzeby doręczania decyzji administracyjnych, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ustanowić pełnomocnika do doręczeń w Polsce; w przypadku niedopełnienia tego obowiązku decyzje pozostawiane są w aktach doktoranta ze skutkiem doręczenia, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
- złożyć zaświadczenie od lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do uczestniczenia w zajęciach, w których narażony będzie na działanie czynników szkodliwych.
- Doktorant ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną na zasadach określonych w ustawie i aktach wykonawczych.
§ 27A
- Osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności mogą uzyskać wsparcie edukacyjne w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BONP).
- Rejestracja w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami odbywa się na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności.
- W zajęciach dydaktycznych i badawczych, egzaminach, zaliczeniach, oraz w procesie oceny śródokresowej mogą uczestniczyć asystenci osób niepełnosprawnych, tłumacze języka migowego wyznaczone przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami. Wniosek w tej sprawie należy składać do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
- Doktorant, jeżeli jest to uzasadnione rodzajem niepełnosprawności, może za zgodą prowadzącego zajęcia wykonywać notatki z zajęć na użytek osobisty w formie alternatywnej (np. poprzez nagrywanie, robienie zdjęć), a także korzystać z innych urządzeń lub pomocy osób robiących notatki. Jest przy tym zobowiązany do przestrzegania przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.
- Jeżeli niepełnosprawność doktoranta uniemożliwia realizację planu kształcenia przewidzianego na dany semestr, Dyrektor SD na pisemny wniosek doktoranta zaopiniowany przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami, może wyrazić zgodę na IPK.
- Doktorant będący osobą niepełnosprawną, na podstawie opinii wydanej przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami, może zgłosić osobie prowadzącej dany kurs na początku semestru swoje potrzeby dotyczące warunków uzyskania zaliczenia, zdawania egzaminu. Dotyczą one:
- przedłużenia czasu trwania danego egzaminu;
- zastosowania podczas zaliczenia i egzaminu urządzeń technicznych, takich jak: komputery, oprogramowanie udźwiękawiające, urządzenia brajlowskie, klawiatury alternatywne i tym podobne;
- zmiany formy egzaminu z pisemnej na ustną lub odwrotnie;
- uczestniczenia w zaliczeniu i egzaminie, w tym także w egzaminie komisyjnym, egzaminie kierunkowym i innych formach ewaluacji osób, o których mowa w ust. 3;
- możliwości otrzymywania materiałów dydaktycznych w postaci elektronicznej przed zajęciami (na przykład prezentacje) z bezwzględnym zastrzeżeniem, że materiały te nie będą udostępniane osobom trzecim.
- Wypracowanie formy wsparcia dla doktorantów z niepełnosprawnością następuje na okres całego roku akademickiego.
- Jeżeli ze względu na niepełnosprawność doktorant nie był w stanie przystąpić do zaliczeń i egzaminów w ramach danej sesji egzaminacyjnej, doktorant ma prawo wnioskować do Dyrektora o zmianę terminów składania egzaminów i uzyskiwania zaliczeń poza okresem trwania sesji. Dyrektor może wyznaczyć nowy termin zaliczenia sesji.
- Orzeczenia doktorantów stanowią dokumentację Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami i nie znajdują się w aktach osobowych doktorantów.
Zakończenie kształcenia w Szkole Doktorskiej
§ 28
- Podstawą ukończenia kształcenia w Szkole Doktorskiej jest uzyskanie efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8. Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz złożenie rozprawy doktorskiej.
- Kształcenie doktoranta kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej zgodnie z IPB, z zastrzeżeniem § 25.
- Przez złożenie rozprawy doktorskiej rozumie się przedłożenie w Biurze egzemplarza rozprawy doktorskiej wraz z pozytywną opinią promotora (promotorów) oraz promotora pomocniczego, o ile został powołany.
- Doktorant, który ukończył kształcenie w Szkole Doktorskiej otrzymuje zaświadczenie o uzyskaniu efektów 8. Polskiej Ramy Kwalifikacji.
- Na wniosek osoby, która nie ukończyła kształcenia w Szkole Doktorskiej, wydaje się zaświadczenie o przebiegu kształcenia.
§ 29
- Dyrektor podejmuje decyzję o skreśleniu doktoranta z listy doktorantów Szkoły Doktorskiej w przypadku:
- negatywnego wyniku oceny śródokresowej;
- niezłożenia IPB w terminie;
- niezłożenia rozprawy doktorskiej w terminie określonym w IPB;
- złożenia pisemnej rezygnacji z kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- podjęcia kształcenia w innej szkole doktorskiej;
- ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z UP.
- Dyrektor Szkoły Doktorskiej może podjąć decyzję o skreśleniu doktoranta z listy doktorantów w przypadku:
- niezadowalającego postępu w przygotowaniu rozprawy doktorskiej,
- postępowania niezgodnie z treścią ślubowania, Regulaminem i innymi przepisami obowiązującymi w UP oraz niestosowania się do rozstrzygnięć Dyrektora Szkoły Doktorskiej w sprawie kształcenia.
- nierealizowania programu kształcenia.
- Skreślenie z listy doktorantów następuje w drodze decyzji administracyjnej, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 i 2.
Prowadzenie dokumentacji w Szkole Doktorskiej
§ 30
- Dokumentacja dotycząca funkcjonowania Szkoły Doktorskiej prowadzona jest w zakresie:
- procesu rekrutacji do Szkoły Doktorskiej;
- przebiegu kształcenia doktoranta w Szkole Doktorskiej;
- działalności Rady;
- wykonywania obowiązków Dyrektora.
- Dokumentacja może być prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.
- W zakresie kształcenia doktoranta prowadzona jest:
- teczka akt osobowych doktoranta, w której przechowuje się:
- dokumenty wymagane od kandydata, w szczególności poświadczoną przez UP kopię dokumentów stanowiących podstawę ubiegania się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej;
- kwestionariusz osobowy;
- informację o wpisaniu na listę doktorantów Szkoły Doktorskiej;
- akt ślubowania;
- karty okresowych osiągnięć;
- IPB;
- indywidualne decyzje Dyrektora dotyczące przebiegu kształcenia doktoranta w Szkole Doktorskiej;
- sprawozdania doktoranta z przebiegu przygotowania rozprawy doktorskiej i realizacji IPB wraz z opiniami promotora (promotorów).
- protokoły zaliczeniowe, przechowywane w osobnej teczce zawierającej dokumentację kształcenia doktorantów na danym roku kształcenia w Szkole Doktorskiej.
- teczka akt osobowych doktoranta, w której przechowuje się:
- Dokumentacja z działalności Rady zawiera w szczególności:
- protokoły posiedzeń Rady;
- uchwały Rady,
- dokumenty stanowiące przedmiot obrad Rady, w tym opiniowane przez Radę wnioski i projekty.
- Dokumentacja z działalności Dyrektora zawiera w szczególności:
- sprawozdania z działalności Szkoły Doktorskiej;
- akty wydawane przez Dyrektora, w tym instrukcje.
Rozstrzyganie spraw doktorantów
§ 31
- Dyrektor rozstrzyga indywidualne sprawy doktorantów na pisemny wniosek doktoranta lub z urzędu. Indywidualne sprawy doktoranta, którego promotorem jest Dyrektor, rozstrzyga Rektor.
- Podpisany wniosek składa się do Dyrektora w terminie 7 dni od wystąpienia okoliczności będących podstawą lub przedmiotem wniosku (chyba że przepisy właściwe dla danego wniosku stanowią inaczej).
- Wniosek powinien zawierać dane osobowe wnoszącego, wskazać treść wniosku i uzasadnienie oraz spełniać inne wymagania określone w przepisach szczególnych.
- Wniosek niekompletny, po bezskutecznym upływie terminu wskazanego w wezwaniu do jego uzupełnienia, pozostawia się bez rozpoznania.
§ 32
- Od decyzji Dyrektora albo Rektora w sprawie skreślenia z listy doktorantów Szkoły Doktorskiej przysługuje prawo złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Rektora.
- Doktorant wniosek składa w terminie 14 dni od doręczenia decyzji za pośrednictwem organu wydającego.
- Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do innych rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach doktorantów, do których przepisy prawa przewidują formę decyzji.
§ 33
Sprawy doktoranckie nieobjęte przepisami Regulaminu oraz nieuregulowane w innych przepisach rozstrzyga Rektor.
§ 34
Do rozstrzygania indywidulanych spraw doktorantów w zakresie nieuregulowanym w ustawie lub Regulaminie stosuje się odpowiednio Kodeks postępowania administracyjnego.
Administracja
§ 35
- Obsługę administracyjną Szkoły Doktorskiej sprawuje Biuro Szkoły Doktorskiej.
- Biurem kieruje kierownik Biura Szkoły Doktorskiej powołany przez Rektora.
- Biuro podlega merytorycznie Dyrektorowi Szkoły Doktorskiej.
Podstawa prawna
- Zarządzenie Nr R/Z.0201-15/2019 Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 22 maja 2019 r. w sprawie Regulaminu Szkoły Doktorskiej w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.35.2021 Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 30 kwietnia 2021 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr R/Z.0201-15/2019 Rektora z dnia 22 maja 2019 roku w sprawie Regulaminu Szkoły Doktorskiej w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
- Uchwała nr 5.20.12.2021 Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 20 grudnia 2021 roku sprawie zmiany regulaminu Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wprowadzonego zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Nr R/Z.201-15/2019 z dnia 22 maja 2019 r. z późn. zmianami
- Uchwała nr 19.26.06.2023 Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 26 czerwca 2023 roku w sprawie zmiany Regulaminu Szkoły Doktorskiej