studia pierwszego stopnia, profil ogólnoakademicki

 

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku matematyka uzyskuje tytuł licencjata matematyki.

Posiada wiedzę z zakresu podstawowych działów matematyki, takich jak: analiza matematyczna, algebra liniowa, geometria, logika i teoria mnogości, statystyka i rachunek prawdopodobieństwa oraz informatyka i matematyka obliczeniowa.

Dysponuje umiejętnościami dokonywania złożonych obliczeń, wydobywania informacji jakościowych z danych ilościowych, przeprowadzania rozumowań matematycznych (dowodów), formułowania problemów w sposób matematyczny w postaci symbolicznej. Potrafi w twórczy sposób rozwiązywać problemy praktyczne i teoretyczne, jest otwarty na najnowsze osiągnięcia nauki i przygotowany do podnoszenia swoich kwalifikacji, pozwalających na dostosowanie się do zmian w gospodarce rynkowej.

Absolwent studiów pierwszego stopnia zna język obcy na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Absolwent specjalności matematyka nauczycielska uzyskuje wiedzę oraz umiejętności z zasadniczego trzonu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego niezbędnego do uzyskania, po studiach drugiego stopnia, kwalifikacji nauczycielskich w zakresie nauczania matematyki. Absolwent, oprócz kompetencji wynikających z obowiązujących standardów kształcenia nauczycieli, posiada dodatkowo wstępne przygotowanie umożliwiające prowadzenie badań edukacyjnych: zna teoretyczny i praktyczny aspekt prowadzenia badań związanych z procesami nauczania-uczenia się matematyki na etapie szkoły podstawowej. Posiada wiedzę z zakresu technologii informacyjnej oraz sposobów jej wykorzystania w zdalnym nauczaniu lub do wspomagania procesu nauczania matematyki w szkole podstawowej.

Absolwent nienauczycielskiej specjalności matematyka uniwersalna uzyskuje wiedzę umożliwiającą stosowanie metod matematycznych w analizie i modelowania różnych zjawisk: przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, a także zjawisk występujących w problemach technicznych. Uzyskane kompetencje pozwalają na podejmowanie pracy w urzędach statystycznych, ośrodkach badań demograficznych, bankach oraz innych sektorach gospodarki, które wymagają samokształcenia.

Absolwent specjalności matematyka uniwersalna i matematyka nauczycielska, realizując poszerzony program studiów uzyskuje wiedzę, umiejętności oraz kompetencje w zakresie obydwu modułów wymienionej specjalności.

 

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe

Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku matematyka uzyskuje tytuł licencjata matematyki.

Absolwent posiada ugruntowaną wiedzę z podstawowych działów matematyki i umiejętności jej praktycznego wykorzystania. Zdobyte umiejętności w zakresie analitycznego i syntetycznego myślenia pozwalają mu wykorzystywać posiadaną wiedzę matematyczną w warunkach przewidywalnych, a także w sytuacjach wymagających niestandardowych rozwiązań. Absolwent potrafi korzystać z modeli matematycznych do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin oraz tworzyć modele matematyczne, które pozwalają na opis i analizę zjawisk i procesów. Umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy matematycznej umożliwia mu szybkie adaptowanie się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Absolwent jest przygotowany do pracy w instytucjach wykorzystujących matematykę i zaawansowane narzędzia informatyczne, w tym w bankach, instytucjach finansowych i firmach branży gospodarczej.

Absolwent studiów pierwszego stopnia zna język obcy na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Absolwent specjalności matematyka nauczycielska uzyskuje wiedzę oraz umiejętności z zasadniczego trzonu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego niezbędnego do uzyskania, po studiach drugiego stopnia, kwalifikacji nauczycielskich w zakresie nauczania matematyki. Absolwent, oprócz kompetencji wynikających z obowiązujących standardów kształcenia nauczycieli, posiada dodatkowo wstępne przygotowanie umożliwiające prowadzenie badań edukacyjnych: zna teoretyczny i praktyczny aspekt prowadzenia badań związanych z procesami nauczania-uczenia się matematyki na etapie szkoły podstawowej. Posiada wiedzę z zakresu technologii informacyjnej oraz sposobów jej wykorzystania w zdalnym nauczaniu lub do wspomagania procesu nauczania matematyki w szkole podstawowej. Jest przygotowany do pełnienia funkcji opiekuna – wychowawcy, osoby adaptacyjno-integrującej.

Absolwent nienauczycielskiej specjalności matematyka uniwersalna – dysponuje wiedzą z zakresu statystyki, sztucznej inteligencji, inżynierii danych, analizy numerycznej, systemów baz danych i platform chmurowych. Posiada również wiedzę programistyczną pozwalającą na adaptację do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości informatycznej. Absolwent posiada umiejętności pozwalające przeprowadzić analizę w zakresie statystyk opisowych, posługiwać się testami statystycznymi w zakresie oceny parametrów danego zjawiska, wyznaczania trendu i cykliczności oraz porównywania zjawisk między sobą. Program specjalności umożliwia zdobycie umiejętności korzystania z nowoczesnych technik przetwarzania danych o znacznej różnorodności i objętości za pomocą bibliotek języków Python i R oraz wykorzystania systemów bazodanowych SQL i NoSQL, jak również narzędzi Business Intelligence. W oparciu o zdobytą wiedzę dotyczącą zasad programowania obiektowego oraz wzorców projektowych i architektonicznych absolwent ma umiejętność tworzenia aplikacji internetowych współpracujących z bazami danych.

Absolwent dysponuje wiedzą i umiejętnościami umożliwiającymi stosowanie metod matematycznych w analizie i modelowaniu różnych zjawisk: przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, a także zjawisk występujących w problemach technicznych. Wiedza i umiejętności praktyczne w zakresie metod i narzędzi współczesnej analityki i inżynierii danych oraz sztucznej inteligencji nabyte w trakcie studiów pozwalają na wykonywanie zadań związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i analizą danych. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom jest przygotowany do pracy w ośrodkach badań statystycznych, bankach, przedsiębiorstwach produkcyjnych i sektorach związanych z branżą IT. Ukończone studia pozwalają także na podjęcie pracy w instytucjach i laboratoriach badawczych na stanowiskach wymagających umiejętności modelowania, symulacji i analizy danych.

Absolwent specjalności matematyka uniwersalna i matematyka nauczycielska, realizując poszerzony program studiów uzyskuje wiedzę, umiejętności oraz kompetencje w zakresie obydwu modułów wymienionej specjalności. W zakresie modułu matematyka uniwersalna absolwent dysponuje wiedzą z zakresu statystyki, sztucznej inteligencji, inżynierii danych, analizy numerycznej, systemów baz danych i platform chmurowych. Posiada również wiedzę programistyczną pozwalającą na adaptację do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości informatycznej.

Absolwent posiada umiejętności pozwalające przeprowadzić analizę w zakresie statystyk opisowych, posługiwać się testami statystycznymi w zakresie oceny parametrów danego zjawiska, wyznaczania trendu i cykliczności oraz porównywania zjawisk między sobą. Posiada także umiejętności korzystania z nowoczesnych technik przetwarzania danych o znacznej różnorodności i objętości za pomocą bibliotek języków Python i R oraz wykorzystania systemów bazodanowych SQL i NoSQL, jak również narzędzi Business Intelligence. W oparciu o zdobytą wiedzę dotyczącą zasad programowania obiektowego oraz wzorców projektowych i architektonicznych absolwent ma umiejętność tworzenia aplikacji internetowych współpracujących z bazami danych.

Absolwent dysponuje wiedzą i umiejętnościami umożliwiającymi stosowanie metod matematycznych w analizie i modelowaniu różnych zjawisk: przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, a także zjawisk występujących w problemach technicznych. Wiedza i umiejętności praktyczne w zakresie metod i narzędzi współczesnej analityki i inżynierii danych oraz sztucznej inteligencji nabyte w trakcie studiów pozwalają na wykonywanie zadań związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i analizą danych. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom jest przygotowany do pracy w ośrodkach badań statystycznych, bankach, przedsiębiorstwach produkcyjnych i sektorach związanych z branżą IT. Ukończone studia pozwalają także na podjęcie pracy w instytucjach i laboratoriach badawczych na stanowiskach wymagających umiejętności modelowania, symulacji i analizy danych.

W zakresie modułu matematyka nauczycielska absolwent dysponuje wiedzą oraz umiejętnościami z zasadniczego trzonu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego niezbędnego do uzyskania, po studiach drugiego stopnia, kwalifikacji nauczycielskich w zakresie nauczania matematyki. Jest przygotowany do pełnienia funkcji opiekuna – wychowawcy, osoby adaptacyjno-integrującej.

 

Dostęp do dalszych studiów

Ukończenie studiów pierwszego stopnia uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia oraz na studia podyplomowe zgodnie z warunkami rekrutacji.

Kontakt

Instytut Matematyki
Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 213a
telefon 12 662 62 73
instmat@uken.krakow.pl

strona internetowa Instytutu Matematyki