Projekt „Studencki Dialog Humanitarny Ukraina – Polska” został dofinansowany w ramach programu „Polsko-Ukraińska Wymiana Młodzieży 2024”. Projekt, przy wsparciu Ministerstwa Młodzieży i Sportu Ukrainy, został zrealizowany w październiku 2024 roku w Krakowie.
Celem projektu „Studencki Dialog Humanitarny Ukraina – Polska” było pogłębienie międzykulturowego zrozumienia i współpracy między studentami z Ukrainy i Polski przez organizację wymian kulturalnych, dyskusji i wspólnych projektów ukierunkowanych na zwiększenie wzajemnego szacunku i humanizację edukacji między młodzieżą w obydwóch krajach.
Do głównych zadań projektu należało natomiast: wsparcie aktywności obywatelskiej i międzykulturowego dialogu młodych pedagogów; zdobycie kompetencji potrzebnych do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym (publicznym) i zawodowym, lepsze zrozumienie i komunikacja między młodzieżą z Ukrainy i Polski; uświadamianie i akceptowanie procesów integracji europejskiej poprzez dialog i poszukiwanie wspólnych interesów, osobistych i zawodowych; rozwój edukacji pozaszkolnej oraz uczestnictwo młodzieży w procesach integracji europejskiej i globalnych poprzez zaznajamianie się z dziedzictwem historycznym i kulturowym.
W projekcie uczestniczyli studenci Ukraińskiego Państwowego Uniwersytetu im. Michaiła Dragomanowa (Ukraina), Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Rzeczpospolita Polska), a także pedagodzy, pracownicy naukowo-dydaktyczni oraz osoby publiczne z Ukrainy i Polski.
Projekt został zrealizowany przez: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Pedagogiki UKEN; Urząd Miasta Krakowa; Centrum Młodzieży im. dr. Henryka Jordana; Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Krakowie (ze strony polskiej); Ukraiński Państwowy Uniwersytet im. Michaiła Dragomanowa, Katedrę Edukacji Pozaszkolnej, Instytut Socjologii i Polityki Społecznej, Konsulat Generalny Ukrainy w Krakowie, Międzynarodowe Stowarzyszenie Edukacji Pozaszkolnej (ze strony ukraińskiej).
Projekt zrealizowano w ramach umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy o współpracy w dziedzinie kultury, nauki i oświaty sporządzonej w Kijowie 20 maja 1997 roku; umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o Polsko-Ukraińskiej Radzie Wymiany Młodzieży, podpisanej w Warszawie 9 września 2015 roku; Planem Kalendarzowym realizacji projektów w ramach Ukraińsko-Polskiej Wymiany Młodzieży w 2024 roku; Zarządzeniem Ministerstwa Młodzieży i Sportu Ukrainy „O realizacji projektu «Studencki Dialog Humanitarny Ukraina – Polska»” z 4 października 2024 roku.
W celu realizacji projektu „Studencki Dialog Humanitarny Ukraina – Polska” do Krakowa przybyła delegacja przedstawicieli Ukrainy. Ze strony polskiej projekt koordynowała Prorektor ds. Studenckich dr hab. Katarzyna Plutecka, prof. UKEN. Główny etap projektu odbył się 13–17 października 2024 roku w Krakowie.
14 października 2024 roku uczestnicy projektu wzięli udział w uroczystej inauguracji roku akademickiego 2024/2025 w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Tego dnia miała również miejsce prezentacja projektu „Studencki Dialog Humanitarny Ukraina – Polska” w UKEN. Uczestnicy projektu mieli możliwość porozmawiania o projekcie z Ministrem Piotrem Serafinem, doradcą Prezydenta RP i podziękowania za wsparcie dla Ukrainy udzielane od momentu wybuchu wojny.
Szczególnie ciepłe było spotkanie z Prorektorem ds. Kształcenia i Rozwoju Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie dr. hab. Robertem Stawarzem, prof. UKEN. Podczas rozmowy Prorektor opowiedział o studiowaniu na naszej uczelni, współpracy międzykulturowej w szkolnictwie wyższym, а uczestnicy projektu przybliżyli założenia „Studenckiego Dialogu Humanitarnego Ukraina – Polska”.
Studenci Ukraińskiego Państwowego Uniwersytetu im. Michaiła Dragomanowa oraz Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie uczestniczyli również w spotkaniu z dyrektorem Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie Jerzym Woźniakiewiczem i Iryną Antonets. Podczas rozmowy poruszone kwestie dotyczące pracy biblioteki, współpracy z bibliotekami ukraińskimi, pomocy i wsparcia dla Ukraińców zarówno w pierwszych dniach inwazji, jak i obecnie. Studenci mieli również okazję odwiedzić wypożyczalnie i czytelnie biblioteki.
Z uczestnikami projektu spotkali się również dyrektor Centrum Młodzieży im. dr. Henryka Jordana Alicja Nowak-Müller i kierownik studia Monika Stachnik-Czapla, które opowiedziały o specyfice edukacji pozaszkolnej oraz roli władz miasta we wspieraniu placówek oświaty pozaszkolnej. Centrum Młodzieży im. dr. Henryka Jordana jest największą publiczną placówką wychowania pozaszkolnego w województwie małopolskim, działającą jako pałac młodzieży, w oparciu o przepisy o systemie oświaty i finansowany z budżetu Miasta Krakowa. Podczas spotkania studenci poznali szczegóły pomocy ukraińskim uchodźcom w pierwszych dniach wojny. Centrum aktywnie bowiem wspomaga dzieci z Ukrainy. Uczestnicy projektu byli również pod wrażeniem organizacji edukacji pozaszkolnej w Polsce i zajęć pozaszkolnych.
15 października 2024 roku uczestnicy projektu mieli możliwość odwiedzenia Urzędu Miasta Krakowa i wzięcia udziału w team buildingu „Budowanie zespołu w działaniu: budowanie silnej sieci”. Studenci spotkali się także z radnymi Miasta Krakowa Bartłomiejem Kocurkiem i Tomaszem Darosem. Podczas rozmowy omówiono kwestie edukacji pozaszkolnej, ochrony kulturowego dorobku, edukacji patriotycznej w Polsce i na Ukrainie, inkluzywności w Krakowie, a także wspierania Ukraińców, którzy ze względu na sytuację życiową zmuszeni są mieszkać w Ukrainie. Następnie uczestnicy projektu udali się na spacer po Krakowie. Odwiedzili najważniejsze i najpiękniejsze miejsca: Rynek Główny, Wawel oraz poznali miejskie legendy i ciekawostki dotyczące miasta.
16 października 2024 roku był dniem ważnych spotkań, dyskusji, poznawania dziedzictwa historycznego i kulturowego. Uczestnicy projektu złożyli wizytę w Instytucie Pedagogiki UKEN. W spotkaniu brało udział kierownictwo Instytutu Pedagogiki – dyrektor dr Beata Sufa, prof. UKEN oraz jej zastępcy – dr Kinga Orzeł-Dereń, dr Anna Kawula i dr hab. Ryszard Ślęczka, prof. UKEN. Strony dyskutowały o edukacji w Ukrainie i Polsce, aktywności obywatelskiej, pracy organizacji i instytucji. Ukraińscy studenci wykazali zainteresowanie poznaniem specyfiki edukacyjnej i kulturowej Polski, a polscy studenci – poznaniem Ukrainy.
Tego dnia uczestnicy projektu odbyli wizytę w Konsulacie Generalnym Ukrainy w Krakowie i spotkali się z Konsulem generalnym Ukrainy w Krakowie Wiaczesławem Wojnarowskim i służbą konsularną. Konsul przedstawił rozwój współpracy międzynarodowej między Ukrainą a Polską, specyfikę służby dyplomatycznej w okresie stanu wojennego, opowiedział o działalności zagranicznych placówek dyplomatycznych Ukrainy w zakresie ochrony konsularnej i prawnej Ukraińców, a także o przeciwdziałaniu rosyjskiej propagandzie i dezinformacji.
Studenci biorący udział w projekcie odwiedzili również Muzeum Narodowe w Krakowie. Podczas wizyty dowiedzieli się więcej o historii Polski, zobaczyli dawne i współczesne obrazy oraz zapoznali się z historycznymi zabytkami i eksponatami.
17 października 2024 roku przeanalizowano projekt „Studencki Dialog Humanitarny Ukraina – Polska”, a także kierunki dalszej współpracy między studentami z Ukrainy i Polski – organizację wymian kulturalnych, dyskusji i wspólnych projektów ukierunkowanych na zwiększenie wzajemnego szacunku i humanizację edukacji między młodzieżą w obu krajach. Podjęto decyzję o organizacji 21 października 2024 roku spotkania parlamentów studenckich Ukraińskiego Państwowego Uniwersytetu im. Michaiła Dragomanowi oraz Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, a także zaplanowano na styczeń 2025 roku, w ramach projektu mobilności akademickiej, webinarium „Edukacja pozaszkolna w Ukrainie i Polsce: rozwój współpracy”.
Przed wyjazdem ukraińskiej delegacji z Polski uczestnicy projektu „Studencki Dialog Humanitarny Ukraina – Polska” wymienili się kontaktami oraz wyrazili chęć kontynuowania swojego udziału w rozwoju międzykulturowego zrozumienia i współpracy między Ukrainą a Polską, również za pośrednictwem komunikacji cyfrowej.
Realizacja projektu «Studencki Dialog Humanitarny Ukraina – Polska» pozwoliła jego uczestnikom zdobyć wiedzę, poznać polską kulturę, zintensyfikować mobilność akademicką, rozwinąć umiejętności komunikacyjne i intelektualne, a także podnieść poziom wzajemnego szacunku i humanizacji edukacji w obu krajach. Uczestnicy projektu podziękowali organizatorom za możliwość zanurzenia się w przestrzenie edukacyjne i kulturowe sąsiedniego kraju, wymienili się wrażeniami i upominkami oraz wyrazili chęć ponownego spotkania oraz kontynuowania dialogu, w tym za pośrednictwem komunikacji cyfrowej.