Komunikat Nr KU/K.0201-7/2020
Kanclerza
Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
z dnia 30 września 2020 roku
w sprawie ogólnych zasad postępowania w roku akademickim 2020/2021 w związku z pandemią COVID-19
Ustalam ogólne zasady postępowania w roku akademickim 2020/2021 w związku z pandemią COVID-19:
I. Zasady ogólne
- Na teren Uczelni mogą wejść wyłącznie osoby (w przypadku osób z niepełnosprawnością także ich opiekunowie) bez objawów wskazujących na chorobę górnych dróg oddechowych.
- Zaleca się, aby w miarę możliwości, w każdym budynku dydaktycznym Uczelni pozostawić otwarte jedno wejście główne.
- Drzwi wejściowe do budynków powinny być w miarę możliwości otwierane automatycznie albo otwarte tak, aby osoby wchodzące nie musiały dotykać klamek.
- Jeżeli ze względów bezpieczeństwa drzwi nie mogą być otwarte lub automatycznie otwierane, klamki, uchwyty i powierzchnie dotykowe powinny być regularnie dezynfekowane.
- Przy wejściach do budynków, w pomieszczeniach przeznaczonych do obsługi interesariuszy (studentów, doktorantów, pracowników, kontrahentów, itp.) oraz w wyznaczonych na korytarzach miejscach znajdują się dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk wraz z instrukcją użytkowania.
- Osoby wchodzące do budynku, biur obsługi i sal dydaktycznych mają obowiązek dezynfekcji rąk.
- Osoby niebędące pracownikami Uczelni przebywające w miejscach ogólnodostępnych wewnątrz budynków tj. na korytarzach, holach, klatkach schodowych, w windach i toaletach oraz w innych dostępnych pomieszczeniach mają obowiązek osłaniania ust i nosa. Obowiązek nie dotyczy osób, u których występują przeciwwskazania zdrowotne.
- Zaleca się, aby dla własnego bezpieczeństwa pracownicy Uczelni stosowali osłonę ust i nosa na drogach komunikacji ogólnej (korytarzach, klatkach schodowych, w windach, toaletach).
- Wszystkie osoby przebywające na terenie Uczelni zobowiązane są przestrzegać zasad higieny polegających na regularnym myciu i dezynfekcji rąk.
- U osób wchodzących do budynku może zostać przeprowadzony dobrowolny, automatyczny i anonimowy pomiar temperatury. Termometry bezdotykowe do pomiaru temperatury znajdują się na portierniach w każdym budynku. W razie stwierdzenia u osoby badanej temperatury 38° C i wyższej, wskazana jest rezygnacja z wejścia do budynku, w tym z udziału w zajęciach lub podjęcia pracy.
- Pracownicy podczas pobierania i oddawania kluczy zobowiązani są do zachowania dystansu społecznego co najmniej 1,5 m.
- W budynkach Uczelni funkcjonują szatnie samoobsługowe. Osoby korzystające z szatni są zobowiązane do zachowania obowiązujących wymogów sanitarnych oraz zachowania dystansu co najmniej 1,5 m.
- Obowiązuje zakaz gromadzenia się osób w ciągach komunikacyjnych, jakimi są korytarze. Uczestnicy zajęć poruszają się po korytarzach z zachowaniem obowiązujących odstępów (1,5 m).
- Zaleca się dalsze ograniczanie bezpośrednich wizyt interesantów, a obsługę, tam gdzie to możliwe, zaleca się prowadzić zdalnie.
- W celu uniknięcia kolejek i gromadzenia się większej liczby osób na jednej przestrzeni, zaleca się organizację obsługi interesariuszy po uprzednim wyznaczeniu konkretnej godziny wizyty (wprowadzenie harmonogramu wizyt).
II. Pomieszczenia administracyjne
- Jednostki organizacyjne prowadzące obsługę studentów, doktorantów, pracowników, a także osób z zewnątrz zobowiązane są do:
- wyznaczenia stref / pomieszczeń, w których mogą przebywać interesanci;
- wyznaczenia dyżurów oraz określenia zasad przyjmowania stron (zasad zachowania dystansu społecznego, liczby osób przebywających jednocześnie w pomieszczeniu, etc.);
- zachowania zalecanej przepisami odległości między osobami przebywającymi w jednym pomieszczeniu, a w przypadku braku takiej możliwości oddzielenia stanowisk pracy przegrodami ochronnymi lub wyposażenia pracowników w maseczki lub przyłbice;
- prowadzenia rejestru osób odwiedzających (data, imię i nazwisko, numer telefonu – rejestr dotyczy interesariuszy zewnętrznych);
- udostępnienia płynu dezynfekującego przy stanowisku obsługi;
- stosowania środków ochrony indywidulanej;
- systematycznej dezynfekcji stanowiska obsługi.
- Dodatkowo, w każdym przypadku wskazane jest regularne wietrzenie pomieszczeń biurowych.
- Korzystanie z pokoi socjalnych, szatni, umywalni powinno być tak zorganizowane, aby spożywanie posiłków, przebieranie się pracowników w odzież roboczą lub własną oraz mycie po zakończeniu pracy odbywało się pojedynczo lub w sposób zapewniający zachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pracownikami – co najmniej 1,5 m.
III. Pomieszczenia dydaktyczne
- W pomieszczeniach dydaktycznych, w których odbywają się zajęcia, obrony, spotkania, itp. należy w szczególności:
- ograniczyć możliwość gromadzenia się studentów, doktorantów, słuchaczy, kursantów, pracowników podczas wchodzenia do sal (opiekun sali / prowadzący ma obowiązek otwarcia sali odpowiednio wcześniej);
- zamieścić na drzwiach wejściowych informację o maksymalnej, dopuszczalnej liczbie osób przebywających w sali (prowadzący zajęcia / spotkania powinien zweryfikować liczbę osób przebywających w sali);
- wyraźnie oznaczyć krzesła, których nie można zajmować – odległość między osobami siedzącymi powinna wynosić minimum 1,5 m; jeśli nie jest to możliwe osoby biorące udział w zajęciach powinny przebywać w maseczkach lub przyłbicach.
- Przed wejściem do pomieszczenia, na korytarzu lub w sali powinien znajdować się pojemnik z płynem do dezynfekcji. Każda osoba wchodząca do sali zobowiązana jest zdezynfekować ręce.
- Czekając na wejście na zajęcia osoby, które będą w nich uczestniczyć, powinny zachować odstęp minimum 1,5 m.
- Na zajęcia nie powinno się przynosić zbędnych rzeczy. Każda osoba powinna korzystać, w miarę możliwości, z własnych przyborów i pomocy naukowych. Konieczna jest dezynfekcja przedmiotów używanych wspólnie (z wyjątkiem przedmiotów jednorazowego użytku). Jeśli używane są mazaki do tablic lub inne pomoce dydaktyczne, należy je poddać dezynfekcji.
- W przypadku zajęć laboratoryjnych stanowiska pracy powinny być zorganizowane w taki sposób, aby zapewnić 1,5-metrowy odstęp pomiędzy osobami. Jeśli nie jest to możliwe, stanowiska powinny być rozdzielone przegrodami ochronnymi lub osoby biorące udział w zajęciach powinny pracować w maseczkach lub przyłbicach.
- Po zakończeniu zajęć i podczas przerw w zajęciach należy, w miarę możliwości, wietrzyć salę przez minimum 15 minut. W przypadku zmiany grupy lub prowadzącego przebywających w danej sali, należy w miarę możliwości, zdezynfekować powierzchnie dotykowe.
- Sale powinny być zdezynfekowane po zakończeniu zajęć w danym dniu lub przed ich ponownym użytkowaniem.
IV. Zasady sprzątania i dezynfekcji w budynkach
- Administratorzy budynków odpowiadają za wdrożenie i bieżące monitorowanie realizacji nadzwyczajnych procedur i harmonogramów (grafików) sprzątania i dezynfekcji w obiektach Uczelni, obejmujących w szczególności powierzchnie klamek, poręcze, przyciski i kabiny dźwigów osobowych, główne ciągi komunikacyjne, powierzchnie dotykowe w biurach obsługi i pomieszczeniach biurowych, pomieszczenia toalet, pomieszczenia socjalne, itp.
- Zabiegi dezynfekcyjne w strefach ogólnodostępnych obejmujące powierzchnie parapetów, krzeseł, stolików, puf, itp. przeprowadzane są regularnie (kilka razy dziennie); personel sprzątający na bieżąco uzupełnia środki dezynfekujące w dozownikach.
- Wprowadza się obowiązek sprzątania toalet w budynkach Uczelni raz na dwie godziny. Weryfikację czystości przeprowadza administrator budynku lub inna wyznaczona przez niego osoba. W toaletach należy regularnie uzupełniać środki czystości, w tym mydło odkażające / antybakteryjne i ręczniki jednorazowe.
V. Zabezpieczenie środków ochrony osobistej
- Uczelnia zabezpiecza pracownikom możliwość korzystania ze środków dezynfekujących lub rękawiczek jednorazowych oraz maseczek ochronnych lub przyłbic, jeżeli wynika to z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych, w szczególności tych które prowadzą obsługę interesariuszy, zobowiązani są zapewnić środki dezynfekcyjne służące do odkażania powierzchni roboczych (biurek, krzeseł, klawiatury, telefonu, itp.), a także ustalić procedury przeprowadzania przez pracowników czynności dezynfekcyjnych w porozumieniu z inspektorem ds. BHP.
- Wprowadza się standaryzację i szybką ścieżkę zakupów środków ochrony związanych z przeciwdziałaniem pandemii COVID-19 w systemie Zlecenie zakupu środków ochrony osobistej dostępnym w Intranecie. Biuro Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia dokonuje zakupów centralnie; zakupione środki dostępne są do pobrania z magazynu w wyznaczonych godzinach.
VI. Korzystanie z wind
- Zaleca się, aby w okresie pandemii nie korzystać z wind (z wyjątkiem faktycznej potrzeby tj. ograniczeń ruchowych, konieczności transportu ciężkich materiałów i sprzętu, itp.).
- W jednym czasie z windy mogą korzystać maksymalnie 2 osoby, zachowując możliwie jak największą odległość od siebie i stosując osłonę nosa i ust (ograniczenie nie dotyczy osoby niepełnosprawnej z opiekunem).
- Przy każdej windzie powinna znaleźć się informacja o zasadach korzystania z urządzenia i środkach bezpieczeństwa.
- Przyciski na zewnątrz i wewnątrz windy należy regularnie dezynfekować.
VII. Korzystanie z parkingów
- Od 1 października 2020 r. obowiązują następujące zasady dostępu do parkingów A, B, C przy budynku głównym Uniwersytetu:
- Parking A – dostępny jest na zasadach dotychczasowych;
- Parking B – dostępny dla osób, które posiadają zgodę na czasowe korzystanie z parkingu (tymczasowy identyfikator);
- Parking C – dostępny wyłącznie dla osób posiadających stały identyfikator.
- Korzystanie z pozostałych parkingów Uczelni odbywa się na dotychczasowych zasadach.
VIII. Postępowanie w przypadku podejrzenia zachorowania na COVID-19 pracownika / studenta / doktoranta / słuchacza studiów podyplomowych
- Pracownik / student / doktorant / słuchacz z objawami sugerującymi zakażenie wirusem COVID-19 (gorączka, duszność, kaszel, utrata węchu lub smaku) zobowiązany jest pozostać w domu i niezwłocznie przesłać informację na adres zdrowie@up.krakow.pl oraz poinformować odpowiednio bezpośredniego przełożonego / Centrum Obsługi Studenta / Biuro Szkoły Doktorskiej / kierownika studiów podyplomowych.
- W przypadku opisanym w ust. 1 osoba powinna skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (teleporada), a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112. Każdorazowo należy postępować zgodnie z obowiązującymi zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i wytycznymi GIS (www.gov.pl/web/koronawirus).
- Pracownik / student / doktorant / słuchacz, u którego wystąpiło podejrzenie zakażenia lub u którego wystąpiło zakażenie COVID-19 (pozytywny wynik testu) zobowiązany jest przekazać odpowiednio bezpośredniemu przełożonemu / Centrum Obsługi Studenta / Biuru Szkoły Doktorskiej / kierownikowi studiów podyplomowych oraz przesłać na adres zdrowie@up.krakow.pl informacje w zakresie:
- decyzji lekarza POZ, stacji sanitarno-epidemiologicznej w związku ze stwierdzonym zakażeniem lub podejrzeniem zakażenia,
- wykazu pomieszczeń, w których przebywał lub pełnił obowiązki służbowe w ostatnich 10 dniach,
- bezpośrednich kontaktów społecznych w Uczelni w ostatnich 10 dniach.
- Przełożony / Centrum Obsługi Studenta / Biuro Szkoły Doktorskiej / kierownik studiów podyplomowych przekazuje pozyskane informacje inspektorowi ds. BHP oraz przesyła je na adres zdrowie@up.krakow.pl. Inspektor decyduje o dalszych działaniach (np. wyłączeniu pomieszczeń, dezynfekcji).
- W działaniach prewencyjnych należy bezwzględnie przestrzegać zasad poufności dotyczących stanu zdrowia pracowników / studentów / doktorantów / słuchaczy.
- W przypadku stwierdzenia objawów sugerujących zakażenie wirusem COVID-19 u osoby przebywającej na terenie Uczelni, należy postępować zgodnie z procedurą COVID-Alert wprowadzoną komunikatem Kanclerza w dniu 22 września br.
IX. Miejsca izolacji dla osób, u których stwierdzono objawy COVID-19
- W budynkach Uczelni wyznacza się następujące miejsca izolacji dla osób, u których podejrzewa się zakażenie wirusem COVID-19:
- ul. Podchorążych 2 – pomieszczenie palarni;
- ul. Ingardena 4 – pomieszczenie dla rodzica z dzieckiem;
- ul. Jęczmienna 9 – sala numer 10;
- ul. Karmelicka 41 – sala numer 303;
- ul. Studencka 5 – sala numer 103;
- ul. Mazowiecka 43 – pomieszczenie socjalne (przy sekretariacie);
- os. Stalowe 17 – sala numer 211 (pokój socjalny),
- ul. Kozienicka 24 – sala numer 12.
- W domach studenckich Uniwersytetu pomieszczenia służące izolacji wyznacza właściwy kierownik DS.
- Administrator budynku zabezpiecza pomieszczenia przeznaczone do izolacji w płyny dezynfekujące i środki ochrony osobistej.
- Pomieszczenia powinny w miarę możliwości posiadać własny węzeł sanitarny lub znajdować się z pobliżu sanitariatu, który będzie można przeznaczyć do wyłącznego użytku osoby izolowanej.
- Z pomieszczeń powinno się usunąć wszelkie przedmioty (np. dywany, rośliny, książki), które utrudniać mogą przeprowadzenie procesu dezynfekcji.
X. Działalność gospodarcza na terenie Uczelni
Najemcy wynajmujący pomieszczenia i powierzchnie w Uczelni mogą prowadzić działalność w ramach zawartych umów pod warunkiem postępowania zgodnego z wytycznymi dla funkcjonowania danego typu działalności gospodarczej wydanymi przez Ministerstwo Zdrowia lub inne ministerstwo oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.
XI. Bieżące wytyczne i komunikaty
Wszelkie komunikaty i zarządzenia dotyczące rozwiązań w zakresie funkcjonowania Uczelni, zalecenia i wytyczne środowiskowe i inne materiały informacyjne dotyczące zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19 powinny być na bieżąco publikowane na stronie internetowej Uczelni i w Intranecie (w zakładce „Koronawirus”).
Kanclerz
mgr Małgorzata Grzelewska