Wpisując się w obchody 250. rocznicy powstania Komisji Edukacji Narodowej, bazując na wieloletniej, stale rozwijającej się współpracy, Muzeum Krakowa wraz z Instytutem Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie chcą podjąć próbę konstruktywnego podsumowania dotychczasowych działań i odważnego spojrzenia w przyszłość, które pozwoli zarysować perspektywy dalszej współpracy akademików, muzealników i studentów.
Tematem dyskusji będzie rola jaką ma do spełnienia muzeum w procesie uniwersyteckiego kształcenia studentów. Pod rozwagę zostaną wzięte między innymi zagadnienia:
- Muzeum jako skuteczne narzędzie polifonicznego „objaśniania świata”.
- W jaki sposób wiedza, której skarbnicą są muzea, może być przydatna w procesie kształcenia studentów, przyszłych nauczycieli przedmiotów humanistycznych i artystycznych.
- Jak kompetencje będące w posiadaniu muzealników mogą przyczynić się do kształtowania przyszłej kadry naukowej, nauczycielskiej, archiwalnej i muzealnej.
- Metody pracy edukacyjnej w muzeach i wykorzystanie ich w procesie kształcenia akademickiego.
Do spotkania i dyskusji chcemy zaprosić przedstawicieli Uniwersytetu – wykładowców na co dzień pracujących ze studentami oraz muzealników tworzących i realizujących programy edukacyjne. Głos chcemy oddać również studentom, aby z ich perspektywy poznać potrzeby i wrażenia płynące z wykorzystywania potencjału edukacyjnego muzeów.
Od roku akademickiego 2018/2019 Muzeum Krakowa we współpracy z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie prowadzi szkolenia z zakresu własnych ekspozycji, wręczając studentom, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce certyfikaty, uprawniające do prowadzenia zarobkowej działalności przewodnickiej na terenie Muzeum Krakowa.
W ramach uroczystego rozpoczęcia sympozjum przewidziane jest również wręczenie certyfikatów przewodnickich tegorocznym absolwentom kursu „Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa” na kierunku turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe.
program sympozjum
plakat konferencji (plik pdf, rozmiar 764 KB)