Warunki rekrutacji na rok akademicki 2025/2026

 

  1. Do Szkoły Doktorskiej w zakresie dyscypliny językoznawstwo przyjmowani są kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów II stopnia lub jednolitych magisterskich w zakresie nauk humanistycznych lub społecznych. Kandydat przedstawia pisemną zgodę potencjalnego promotora spośród osób znajdujących się w wykazie promotorów na stronie Szkoły Doktorskiej UKEN lub innego pracownika UKEN posiadającego tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.
  2. Tematyka przyszłych rozpraw doktorskich może dotyczyć następujących zagadnień:
    • z zakresu filologii polskiej i filologii obcych (angielskiej, germańskiej, romańskiej, rosyjskiej):
      • językoznawstwo historyczne i współczesne,
      • językoznawstwo normatywne,
      • lingwistyka kulturowa,
      • pragmalingwistyka,
      • socjolingwistyka,
      • teolingwistyka,
      • mediolingwistyka,
      • onomastyka w synchronii i diachronii,
      • nauczanie języka polskiego jako obcego,
      • językoznawstwo konfrontatywne,
      • przekładoznawstwo,
      • translodydaktyka,
      • glottodydaktyka,
      • lingwistyka tekstów specjalistycznych (np. legilingwistyka),
      • analiza dyskursu.
    • z zakresu logopedii:
      • teoria i praktyka zaburzeń mowy,
      • teoria i praktyka kompetencji lingwistycznej w normie i zaburzeniach,
      • diagnoza i terapia rozwoju językowego dziecka,
      • nabywanie i rozpad systemu językowego,
      • dwu- i wielojęzyczność (gdy jednym z języków jest polski, a drugim - angielski, niemiecki, francuski, włoski, rosyjski),
      • lingwistyczne badania eksperymentalne,
      • psycholingwistyka,
      • neurolingwistyka.
  3. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane jest w formie konkursu, w którym ocenie punktowej podlegają:
    1. Projekt badawczy (0–15 pkt), który jest zgłaszany przez kandydata i który może być w przyszłości tematem jego pracy doktorskiej. Po przyjęciu kandydata do szkoły doktorskiej dopuszczalna jest zmiana tematu zaproponowanego przez niego projektu badawczego polegająca wyłącznie na modyfikacji jego formuły i zakresu (np. poszerzeniu lub zawężeniu obszaru badań/ korpusu analizowanych tekstów), meritum zaś winno pozostać bez zmian. Projekt powinien zatem dotyczyć zagadnień z zakresu językoznawstwa polonistycznego lub filologii obcych (angielskiej, germańskiej, romańskiej, rosyjskiej), tudzież zagadnień z zakresu logopedii. Projekt powinien być napisany w języku polskim lub angielskim (dotyczy to wyłącznie obcokrajowców) i mieć objętość nie mniejszą niż 10 tys. oraz nie większą niż 20 tys. znaków (ze  spacjami i bibliografią). Projekt ocenia dwóch recenzentów wyznaczonych przez Przewodniczącego Komisji Rekrutacyjnej spośród pracowników naukowych posiadających uprawnienia do promowania doktorów, specjalizujących się w problematyce, której dotyczy zgłaszany projekt badawczy. Maksymalna ocena projektu badawczego to 15 pkt. Końcową ocenę projektu stanowi średnia punktów przyznanych przez każdego z recenzentów w następujących kategoriach:
      • sformułowanie problematyki badawczej (0–3 pkt.),
      • znajomość aktualnego stanu badań (0–3 pkt.),
      • proponowana metodologia (0–3 pkt.),
      • nowatorstwo i wartość poznawcza (0–3 pkt.),
      • możliwości realizacji proponowanego projektu badawczego (0–3 pkt.).
    2. Rozmowa kwalifikacyjna (0–20 pkt.), której celem jest sprawdzenie przygotowania i  zainteresowań naukowych kandydata w oparciu o złożony projekt badawczy oraz wiedzy ogólnej z danej dyscypliny naukowej. Rozmowa może być przeprowadzona w języku polskim lub angielskim (wyłącznie w przypadku obcokrajowców). Końcową ocenę rozmowy kwalifikacyjnej stanowi średnia punktów przyznanych przez każdego z członków Komisji w poszczególnych kategoriach:
      • umiejętność ustnej prezentacji projektu badawczego – bez prezentacji multimedialnej (0–5 pkt.),
      • umiejętność uzasadnienia swojego projektu – w celu badań, wybranej metodologii (0–5 pkt.),
      • umiejętność prowadzenia dyskusji naukowej (0–5 pkt.),
      • ogólna wiedza z zakresu danej dyscypliny (0–5 pkt.).

        Kandydaci proszeni będą o umotywowanie wyboru Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie jako ośrodka prowadzącego kształcenie w Szkole Doktorskiej. Argumentacja może dotyczyć badań z danej dziedziny prowadzonych w tejże uczelni lub – w przypadku obcokrajowców – wiodących prac badaczy polskich z danej dziedziny.
    3. Ocena aktywności naukowej w zakresie uprawianej dyscypliny naukowej z ostatnich 5 lat (0–7 pkt.):
      • publikacje naukowe (0–3 pkt.),
      • aktywna praca w kole naukowym (0–1 pkt.),
      • udział w konferencji naukowej o charakterze międzynarodowym lub ogólnokrajowym z  wygłoszonym referatem (0–1 pkt.),
      • staż krajowy, zagraniczny lub stypendialny, co najmniej 7dni (0–1pkt.),
      • nagrody lub wyróżnienia naukowe, znacząca działalność translatorska, znacząca działalność w zakresie popularyzacji wiedzy o języku (0–1 pkt.).

Jeśli przynajmniej jedno z powyższych osiągnięć zostanie uznane przez Komisję za wybitne, ma ona prawo przyznać kandydatowi pełną pulę punktów (7 pkt).

Wymagane jest dołączenie odpowiednich zaświadczeń/potwierdzeń, a w przypadku publikacji – wydruk.