Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie pomoże nauczycielom szkół ponadpodstawowych w przygotowaniu do prowadzenia zajęć w przedmiocie historia i teraźniejszość. Uniwersytet chce także kształcić pracowników muzeów oraz innych instytucji kultury.
Przypomnijmy, że od 1 września w szkołach ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot historia i teraźniejszość, który zastąpi przedmiot wiedza o społeczeństwie. Zmiana ma pozwolić młodzieży na lepsze poznanie zagadnień związanych z dziejami powojennymi Polski i świata oraz z szeroko pojętymi zagadnieniami społecznymi. Zmiana ta wymaga przygotowania kadry pedagogicznej. Pomocą w tym zakresie chce służyć Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie dr hab. Agnieszka Chłosta-Sikorska, prof. UP, podczas spotkania 26 stycznia 2022 roku przedstawiła plan przygotowania oferty dla nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia z zakresu historii i teraźniejszości. „Przedmiot zawita w mury szkół już 1 września 2022 roku, stąd też chcemy zaproponować w najbliższych tygodniach uruchomienie kursów uzupełniających dla nauczycieli, które będzie realizować nasz Instytut. Nie wykluczamy również przygotowania oferty studiów podyplomowych w tym zakresie” – mówiła dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki. W spotkaniu zorganizowanym przez Prorektora ds. Kształcenia i Rozwoju dr. hab. Roberta Stawarza, prof. UP wzięli udział z ramienia Instytutu Historii i Archiwistyki jego Dyrektor dr hab. Agnieszka Chłosta-Sikorska, prof. UP oraz prof. dr hab. Tomasz Łukasz Sroka, Kierownik Katedry Historii XIX wieku, dr Michał Niezabitowski z Katedry Historii XIX wieku i Kanclerz Uniwersytetu Pedagogicznego dr Krzysztof Wąsowicz. Gościem spotkania była Małopolska Kurator Oświaty Barbara Nowak.
Podczas posiedzenia dyskutowano również na temat uruchomienia dwustopniowych studiów muzealnictwo i biznes w kulturze, którego adresatami będą osoby zainteresowane pracą w szeroko pojętym sektorze kultury. Studia te przygotowywałyby także do zarządzania takimi instytucjami. „W ostatnich latach obserwujemy proces dynamicznego powstawania nowych muzeów, które będą potrzebowały odpowiednio przygotowanych pracowników” – mówił dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa.
Podczas spotkania zarysowano kwestie dotyczące formy i zakresu kształcenia, a także zaplanowano kolejne działania, których efekty poznamy w najbliższych tygodniach w postaci oferty naszego Uniwersytetu.
Małopolska Kurator Oświaty Barbara Nowak odwiedziła również pracownie Instytutu Nauk Technicznych, po których oprowadził ją Dyrektor Instytutu dr hab. Henryk Noga, prof. UP. Wizyta była okazją do rozmów na temat wsparcia dla nauczycieli prowadzących zajęcia z zakresu nauk ścisłych oraz technicznych, a także zwiększenia zainteresowania młodzieży wyborem kierunków studiów w tych dziedzinach.