Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Sztuki (AICA International) jest organizacją pozarządową, która powstała w 1950 roku pod patronatem UNESCO. Stowarzyszenie skupia się w swej bieżącej aktywności na wspieraniu współczesnej krytyki i kuratorstwa, a reprezentuje kilka tysięcy członków z ponad 60 sekcji krajowych z całego świata. Tego roku walne zgromadzenie organizacji odbędzie się właśnie w Krakowie w ramach kongresu pod hasłem „Contested Infrastructures. Art Criticism and the Institutionalization of Art” („Kontestowane infrastruktury. Krytyka artystyczna i instytucjonalizacja sztuki”). W ostatnich dziesięcioleciach nowoczesne instytucje kultury stały się przedmiotem kontestacji w dwojakim sensie – jako przedmioty politycznej rywalizacji, ale też całościowej, fundamentalnej krytyki. Nadszedł czas na podsumowanie konsekwencji.
Blisko pięćdziesiąt lat po pamiętnym sympozjum AICA International z 1975 roku, w trakcie którego Tadeusz Kantor zaprezentował przed międzynarodową publicznością „Umarłą klasę”, w tym roku Kraków zapisze się w historii po raz kolejny, goszcząc krytyków i kuratorów zatroskanych stanem obecnym oraz przyszłością współczesnych instytucji kultury. W trakcie towarzyszącej Kongresowi konferencji blisko czterdzieści osób z dwudziestu różnych państw podzieli się obserwacjami, diagnozami i przewidywaniami dotyczącymi rozwoju publicznych archiwów, galerii oraz muzeów. Tegoroczny Kongres stanie się również okazją do tego, by zaprezentować ważne węzły we współczesnej sieci instytucjonalnej Krakowa. W organizację Kongresu włączyło się wiele organizacji. Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie współorganizuje tę konferencję naukową. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego wspiera organizację wykładów gości honorowych dzięki dofinansowaniu z programu Inicjatywa Doskonałości. Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii będzie współgospodarzem warsztatów z cyklu Akademia AICA. Oprowadzania i inne wydarzenia towarzyszące odbędą się między innymi w Muzeum Fotografii, Międzynarodowym Centrum Kultury i Muzeum Tadeusza Kantora Cricoteka – instytucjach partnerskich Kongresu.
Niewątpliwie ważnymi punktami w programie Kongresu staną się wykłady znamienitych gości honorowych – artystów i aktywistów Marii Therezy Alves oraz Nikity Kadana, kuratorki ze Stedelijk Museum w Amsterdamie Karen Archey, a także Elizabeth Povinelli, profesor antropologii z Columbia University w Nowym Jorku i członkini uznanej grupy artystycznej Karrabing Film Collective. Podobnie jak większość wykładów, prelekcji i paneli dyskusyjnych w ramach Kongresu, wystąpienia te będą dostępne publicznie i nieodpłatnie.