Wraz z dzisiejszą wizytą międzynarodowego grona artystów i kuratorów w UKEN startuje nowy cykliczny Festiwal Sztuki Trójmorza, który przyjmie formę biennale. W projekt zaangażowanych jest szereg instytucji kultury z 13 krajów Inicjatywy Trójmorza i z całego regionu.
Tematem przewodnim pierwszej edycji Festiwalu Sztuki Trójmorza są różnorodne modele sprawiedliwego rozwoju widziane z perspektywy artystów.
fot. Marcelina Woźnicka
fot. Marcelina Woźnicka
„Sztuka może być sposobem przewidywania i prototypowania rozwiązań odpowiadających najważniejszym wyzwaniom współczesności. Dzieląc się wspólną europejską tożsamością i dziedzictwem inspirującej różnorodności kulturowej regionu, chcemy poprzez sztukę dyskutować o najważniejszych współczesnych problemach. Chcemy angażować nasze społeczeństwa w badania artystyczne i negocjacje dotyczące koncepcji rozwoju Europy i świata w obliczu czekających nas wyzwań” – mówi dr hab. Łukasz Murzyn, prof. UKEN, Dziekan Wydziału Sztuki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
fot. Marcelina Woźnicka
fot. Marcelina Woźnicka
Choć finał projektu w formie podsumowującej go wystawy w Bunkrze Sztuki zaplanowano w Krakowie dopiero na przyszły rok, to właśnie teraz odbywa się jego najważniejsza część. Od 20 do 24 listopada 2024 roku kilkudziesięciu artystów z różnych stron świata zawita pod Wawel, by lepiej poznać kraj, znaleźć tu inspirację dla swojej sztuki, zbudować sieć kontaktów. Bo najważniejszym celem festiwalu – poza prezentacją twórczości uznanego grona artystów – jest kreowanie więzi ponadnarodowych, budowanie wspólnoty twórczej i porozumienia na płaszczyźnie sztuki. Ma być miejscem wymiany myśli, poglądów estetycznych, różnych spojrzeń i punktów widzenia.
Moment nie jest przypadkowy: w tym roku świętujemy 20. rocznicę od rozszerzenia UE, zaś finał festiwalu odbędzie się w roku 2025, w kontekście obchodów polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Jest to także 25. rocznica powstania Funduszu Wyszehradzkiego.
W Krakowie artyści odwiedzą najważniejsze muzea i przestrzenie wystawiennicze – jak Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowa, Muzeum Fotografii MuFo, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK. Dodatkowo poznają także Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli. Dzięki temu uczestnicy mają zyskać jak najszerszy kontekst historyczny, kulturowy i dotyczący sztuki polskiej – zarówno tej dawnej, jak i współczesnej.
W gronie instytucji współpracujących znajdują się zarówno prestiżowe muzea, placówki kulturalne i edukacyjne, a także najważniejsze na świecie stowarzyszenie skupiające międzynarodowe grono krytyków.