III Konferencja „Edukacja geograficzna w reformowanej szkole: ku świadomej percepcji w procesie kształcenia”
Katedra Badań nad Edukacją Geograficzną Instytutu Geografii oraz Komisja Edukacji Geograficznej PTG zapraszają na III konferencję „Edukacja geograficzna w reformowanej szkole: ku świadomej percepcji w procesie kształcenia”.
Trwa kolejny rok reformy polskiego szkolnictwa. Nauczyciele mierzą się z wyzwaniami wynikającymi z kontynuacji zmian strukturalnych i programowych w szkołach podstawowych oraz z ich rozpoczęciem w szkołach szczebla ponadpodstawowego. Misją naszą, jako pracowników katedry zajmującej się badaniem edukacji geograficznej w uczelni pedagogicznej, jest pomoc nauczycielom w projektowaniu i skutecznej realizacji celów kształcenia, także w warunkach zmian wynikających z reformy. W bieżącym roku, podczas konferencji, w centrum uwagi stawiamy aspekt percepcji jako procesu poznawczego polegającego na zdobywaniu wiedzy o środowisku geograficznym dzięki zmysłom. W edukacji geograficznej doniosłe znaczenie odgrywa poznanie wielozmysłowe, które tworzy dogodne warunki do budowania u uczniów holistycznej wizji świata i stanowi fundament do konstruowania wiedzy. Zmysłowo poznawane elementy przestrzeni podlegają nieustającej i niesformalizowanej waloryzacji. Uczniowie, w sposób bardziej lub mniej świadomy, przypisują tym elementom określoną wartość, co może wpływać na ich zachowania wobec środowiska geograficznego. Niepoprawna dydaktycznie percepcja rodzi ryzyko stereotypów, wykreowania nadmiernie uproszczonego, niezgodnego z zamysłem triady prawda – dobro – piękno, obrazu świata i w konsekwencji niepożądanego podejścia do środowiska.
Wspierane przez iCagenda