Sympozjum „Pokaż mi, a będę umiał – rola muzeów w dydaktyce uniwersyteckiej w 250-lecie powstania KEN”

Sympozjum-Pokaz-mi-a-bede-umial-rola-muzeow-w-dydaktyce-uniwersyteckiej-w-250-lecie-powstania-KEN
Kategoria
Nauka
Termin
7 listopada 2023 09:00 - 16:30
Miejsce
Muzeum Krakowa (Pałac Krzysztofory, Sala Miedziana) - Rynek Główny 35, 31-011 Kraków

Założenia

Wpisując się w obchody 250. rocznicy powstania Komisji Edukacji Narodowej, bazując na wieloletniej, stale rozwijającej się współpracy, Muzeum Krakowa wraz z Instytutem Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie chcą podjąć próbę konstruktywnego podsumowania dotychczasowych działań i odważnego spojrzenia w przyszłość, które pozwoli zarysować perspektywy dalszej współpracy akademików, muzealników i studentów.

Tematem dyskusji będzie rola jaką ma do spełnienia muzeum w procesie uniwersyteckiego kształcenia studentów. Pod rozwagę zostaną wzięte między innymi zagadnienia:

  • Muzeum jako skuteczne narzędzie polifonicznego „objaśniania świata”.
  • W jaki sposób wiedza, której skarbnicą są muzea, może być przydatna w procesie kształcenia studentów, przyszłych nauczycieli przedmiotów humanistycznych i artystycznych.
  • Jak kompetencje będące w posiadaniu muzealników mogą przyczynić się do kształtowania przyszłej kadry naukowej, nauczycielskiej, archiwalnej i muzealnej.
  • Metody pracy edukacyjnej w muzeach i wykorzystanie ich w procesie kształcenia akademickiego.

Do spotkania i dyskusji chcemy zaprosić przedstawicieli Uniwersytetu – wykładowców na co dzień pracujących ze studentami oraz muzealników tworzących i realizujących programy edukacyjne. Głos chcemy oddać również studentom, aby z ich perspektywy poznać potrzeby i wrażenia płynące z wykorzystywania potencjału edukacyjnego muzeów.

Od roku akademickiego 2018/2019 Muzeum Krakowa we współpracy z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie prowadzi szkolenia z zakresu własnych ekspozycji, wręczając studentom, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce certyfikaty, uprawniające do prowadzenia zarobkowej działalności przewodnickiej na terenie Muzeum Krakowa.

W ramach uroczystego rozpoczęcia sympozjum przewidziane jest również wręczenie certyfikatów przewodnickich tegorocznym absolwentom kursu „Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa” na kierunku turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe.

Program sympozjum

godzina 9.00: Rozpoczęcie sympozjum – uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich tegorocznym absolwentom kursu „Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa” na kierunkach turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe oraz turystyka historyczna i muzealnictwo

  • wystąpienia:
    • prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
    • dr hab. Andrzej Kuropatnicki, prof. UKEN, Dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych, UKEN
    • dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa


godzina 9.20–9.40: Wykład wprowadzający

  • „Komisja Edukacji Narodowej – ku nowoczesnej edukacji”
    dr Marcin Gadocha, Katedra Historii Nowożytnej, UKEN


godzina 9.40–11.00: Panel akademicki
moderowanie: dr Michał Niezabitowski, dyrektor Muzeum Krakowa

  • „Uniwersytet i Muzeum – partnerstwo edukacyjne”
    prof. dr hab. Agnieszka Chłosta-Sikorska, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki, UKEN
  • „Nauka w muzeum”
    prof. dr hab. Zdzisław Noga, Kierownik Katedry Archiwistyki i Nauk Pomocniczych Historii, UKEN, Kurator Muzeum Krakowa
  • „Muzeum a badania nad pamięcią bolesną”
    prof. dr hab. Łukasz T. Sroka, Przewodniczący Rady Dyscypliny Historia, Kierownik Katedry Historii XIX Wieku, UKEN
  • „Projekt «Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca» i jego realizacja w Muzeum Krakowa (perspektywa opiekuna/koordynatora)”
    dr hab. Urszula Kicińska, prof. UKEN, Katedra Historii Nowożytnej, UKEN
  • dyskusja


godzina 11.00–11.20: przerwa kawowa


godzina 11.20–12.40: Panel muzealny
moderowanie: dr hab. Andrzej Kuropatnicki, prof. UKEN, Dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych, UKEN

  • „Edukacja muzealna, jako uniwersalne narzędzie poznawcze i rozwojowe”
    mgr Anna Surma, Kierownik Działu Edukacji Muzeum Krakowa
  • „Zabytek – źródło wiedzy, inspiracji i doświadczenia”
    mgr Bożena Urbańska, Kierownik Oddziału Thesaurus Cracoviensis, Centralnego Magazynu Zbiorów Muzeum Krakowa
  • „Miejsce i jego autentyczność, jako element zwiększający skuteczność działań edukacyjnych”
    mgr Ewelina Radecka, Rydlówka, Muzeum Krakowa
  • „Muzeum i odkrywanie niematerialnego dziedzictwa, jako źródło do badań miasta”
    dr Andrzej Iwo Szoka, Kierownik Centrum Interpretacji Niematerialnego Dziedzictwa Krakowa, Muzeum Krakowa
  • dyskusja


godzina 12.40–13.00: przerwa kawowa

godzina 13.00–14.15: Panel Studencki
moderowanie: dr Michał Grabowski, Dział Edukacji Muzeum Krakowa

  • Studenckie doświadczenie muzeum, jako miejsca edukacji i pracy. Perspektywy rozwoju
    Michał Lubecki, III rok studiów licencjackich, kierunek historia
    Monika Łękawska, absolwentka kierunku turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe, doktorantka historii
    Karolina Sadek, II rok studiów licencjackich, kierunek turystyka historyczna i muzealnictwo
    Paweł Piotrowski, przewodniczący Uczelnianej Komisji Rewizyjnej Niezależnego Zrzeszenia Studentów UP
  • dyskusja


godzina 14.15: lunch

godzina 15.00: oprowadzanie uczestników sympozjum po wystawie „Włodzimierz Tetmajer. Siła barw i temperamentu”
Pałac Krzysztofory, Rynek Główny 35

Wydarzenie towarzyszy obchodom 250. rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

plakat konferencji (plik pdf, rozmiar 764 KB)

 
 

Wspierane przez iCagenda