Sympozjum „Pokaż mi, a będę umiał – rola muzeów w dydaktyce uniwersyteckiej w 250-lecie powstania KEN”
Założenia
Wpisując się w obchody 250. rocznicy powstania Komisji Edukacji Narodowej, bazując na wieloletniej, stale rozwijającej się współpracy, Muzeum Krakowa wraz z Instytutem Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie chcą podjąć próbę konstruktywnego podsumowania dotychczasowych działań i odważnego spojrzenia w przyszłość, które pozwoli zarysować perspektywy dalszej współpracy akademików, muzealników i studentów.
Tematem dyskusji będzie rola jaką ma do spełnienia muzeum w procesie uniwersyteckiego kształcenia studentów. Pod rozwagę zostaną wzięte między innymi zagadnienia:
- Muzeum jako skuteczne narzędzie polifonicznego „objaśniania świata”.
- W jaki sposób wiedza, której skarbnicą są muzea, może być przydatna w procesie kształcenia studentów, przyszłych nauczycieli przedmiotów humanistycznych i artystycznych.
- Jak kompetencje będące w posiadaniu muzealników mogą przyczynić się do kształtowania przyszłej kadry naukowej, nauczycielskiej, archiwalnej i muzealnej.
- Metody pracy edukacyjnej w muzeach i wykorzystanie ich w procesie kształcenia akademickiego.
Do spotkania i dyskusji chcemy zaprosić przedstawicieli Uniwersytetu – wykładowców na co dzień pracujących ze studentami oraz muzealników tworzących i realizujących programy edukacyjne. Głos chcemy oddać również studentom, aby z ich perspektywy poznać potrzeby i wrażenia płynące z wykorzystywania potencjału edukacyjnego muzeów.
Od roku akademickiego 2018/2019 Muzeum Krakowa we współpracy z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie prowadzi szkolenia z zakresu własnych ekspozycji, wręczając studentom, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce certyfikaty, uprawniające do prowadzenia zarobkowej działalności przewodnickiej na terenie Muzeum Krakowa.
W ramach uroczystego rozpoczęcia sympozjum przewidziane jest również wręczenie certyfikatów przewodnickich tegorocznym absolwentom kursu „Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa” na kierunku turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe.
Program sympozjum
godzina 9.00: Rozpoczęcie sympozjum – uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich tegorocznym absolwentom kursu „Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa” na kierunkach turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe oraz turystyka historyczna i muzealnictwo
- wystąpienia:
- prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
- dr hab. Andrzej Kuropatnicki, prof. UKEN, Dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych, UKEN
- dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa
godzina 9.20–9.40: Wykład wprowadzający
- „Komisja Edukacji Narodowej – ku nowoczesnej edukacji”
dr Marcin Gadocha, Katedra Historii Nowożytnej, UKEN
godzina 9.40–11.00: Panel akademicki
moderowanie: dr Michał Niezabitowski, dyrektor Muzeum Krakowa
- „Uniwersytet i Muzeum – partnerstwo edukacyjne”
prof. dr hab. Agnieszka Chłosta-Sikorska, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki, UKEN - „Nauka w muzeum”
prof. dr hab. Zdzisław Noga, Kierownik Katedry Archiwistyki i Nauk Pomocniczych Historii, UKEN, Kurator Muzeum Krakowa - „Muzeum a badania nad pamięcią bolesną”
prof. dr hab. Łukasz T. Sroka, Przewodniczący Rady Dyscypliny Historia, Kierownik Katedry Historii XIX Wieku, UKEN - „Projekt «Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca» i jego realizacja w Muzeum Krakowa (perspektywa opiekuna/koordynatora)”
dr hab. Urszula Kicińska, prof. UKEN, Katedra Historii Nowożytnej, UKEN - dyskusja
godzina 11.00–11.20: przerwa kawowa
godzina 11.20–12.40: Panel muzealny
moderowanie: dr hab. Andrzej Kuropatnicki, prof. UKEN, Dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych, UKEN
- „Edukacja muzealna, jako uniwersalne narzędzie poznawcze i rozwojowe”
mgr Anna Surma, Kierownik Działu Edukacji Muzeum Krakowa - „Zabytek – źródło wiedzy, inspiracji i doświadczenia”
mgr Bożena Urbańska, Kierownik Oddziału Thesaurus Cracoviensis, Centralnego Magazynu Zbiorów Muzeum Krakowa - „Miejsce i jego autentyczność, jako element zwiększający skuteczność działań edukacyjnych”
mgr Ewelina Radecka, Rydlówka, Muzeum Krakowa - „Muzeum i odkrywanie niematerialnego dziedzictwa, jako źródło do badań miasta”
dr Andrzej Iwo Szoka, Kierownik Centrum Interpretacji Niematerialnego Dziedzictwa Krakowa, Muzeum Krakowa - dyskusja
godzina 12.40–13.00: przerwa kawowa
godzina 13.00–14.15: Panel Studencki
moderowanie: dr Michał Grabowski, Dział Edukacji Muzeum Krakowa
- Studenckie doświadczenie muzeum, jako miejsca edukacji i pracy. Perspektywy rozwoju
Michał Lubecki, III rok studiów licencjackich, kierunek historia
Monika Łękawska, absolwentka kierunku turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe, doktorantka historii
Karolina Sadek, II rok studiów licencjackich, kierunek turystyka historyczna i muzealnictwo
Paweł Piotrowski, przewodniczący Uczelnianej Komisji Rewizyjnej Niezależnego Zrzeszenia Studentów UP - dyskusja
godzina 14.15: lunch
godzina 15.00: oprowadzanie uczestników sympozjum po wystawie „Włodzimierz Tetmajer. Siła barw i temperamentu”
Pałac Krzysztofory, Rynek Główny 35
Wydarzenie towarzyszy obchodom 250. rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Wspierane przez iCagenda