Jesienna odsłona 10. Festiwalu Wydział Sztuki w Mieście

Kultura
Jesienna-odslona-10-Festiwalu-Wydzial-Sztuki-w-Miescie
Termin: 2022-10-27 - 2022-11-25

 

27 października 2022 roku rusza jesienna odsłona 10 jubileuszowego Festiwalu Wydział Sztuki w Mieście, która obok czerwcowej sekcji partnerskiej Krakow Art Week KRAKERS stanowi element obchodów 10-lecia naszego formatu wystawienniczego w przestrzeni Krakowa.
W imieniu Zespołu Festiwalu oraz wszystkich zaangażowanych artystek i artystów serdecznie zapraszamy na wystawy, debaty i wydarzenia towarzyszące.

 

Nostalgia za człowiekiem

wystawa, Galeria Podbrzezie
27 października –18 listopada 2022 roku, wernisaż odbędzie się 27 października o godzinie 18.30

artyści: Kaitlin Bryson & Saša Spačal, Burton & Nitta, Dunne & Raby, Natalia Kopytko, Magdalena Lazar & Marcin Pazera, Daniel Lee, Cecylia Malik i Matki Polki na Wyrębie, Krzysztof Marchlak, Łukasz Murzyn, Andrzej Najder, Bartosz Zaskórski, Jacek Złoczowski

kuratorzy: Rafał Kosewski, Monika Weychert

Svetlana Boym pisze: „Dwudzieste stulecie rozpoczęło się utopią, a zakończyło nostalgią. Optymistyczna wiara w przyszłość wyszła z mody, podczas gdy nostalgia, w lepszych i gorszych czasach, nie straciła powabu, pozostając niepokojąco współczesna”. Ta wybitna teoretyczka kultury wskazuje przy tym dwa rodzaje nostalgii: odtwarzającą i refleksyjną. Pierwsza z nich to rodzaj bólu po stracie, świadomość nieodwracalności wprawionych w ruch procesów, kompulsywne wspominanie przeszłości, ujmowanej jako raj utracony. Natomiast druga dąży do odbudowania, kładzie nacisk na nostos – powrót z dalekiej podróży, w trakcie której przewartościowujemy nasze miejsce w świecie. Oba rodzaje nostalgii mają swoje odzwierciedlenie w zaprezentowanych na wystawie pracach.

 

Biota Beings. How much are we willing to change?

artist talk, online
14 listopada 2022 roku, godzina 15.30
prowadzenie: Rafał Kosewski, Monika Weychert

Spotkanie online z Michaelem Burtonem i Michiko Nittą (grupa artystyczna Burton&Nitta), poświęcone ich twórczości w nurcie dizajnu spekulatywnego oraz ich obecnym badaniom w ramach projektu Biota Beings. Spotkanie w języku angielskim.

 

Oprowadzenie kuratorskie po wystawie

18 listopada 2022 roku, godzina 15.00
prowadzenie: Rafał Kosewski, Monika Weychert

 

Tożsamość środkowoeuropejska w sztuce współczesnej

debata, Galeria Podbrzezie
18 listopada 2022 roku, godzina 17.00
prowadzenie: Krzysztof Gil

Rozmowa z udziałem ekspertów i publiczności poświęcona weryfikacji różnych spojrzeń na kulturę i sztukę Europy Środkowej w kontekście przemian geopolitycznych ostatniego czasu. Czy można mówić o cechach wspólnych środowisk artystycznych naszego regionu? Czy specyfika sztuki Europy Środkowej jest jedynie zbiorem fantazmatów, czy może na gruncie wspólnego doświadczenia historycznego i cywilizacyjnego kształtują się wspólne jakości?

 

Piękno w nauce i sztuce – poszukiwanie i interpretacja

debata, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
22 listopada 2022 roku, godzina 18.00
prowadzenie: Marcin Klag

Debata, której tematem jest sztuka i nauka, dotyczyć będzie zagadnienia piękna, obecnego w różnych aspektach w większości ludzkich działań dotykających opisu świata. Zaproszeni rozmówcy reprezentują różne dziedziny kultury: fizykę, biologię, inżynierię, literaturę, muzykę, sztuki plastyczne, design. Rozmowa dotyczyć będzie piękna obecnego w badanych domenach. Zarówno tego plastycznego, wizualnego jak i innych jego przejawów, czy to układu, współistnienia, odpowiedniości, proporcji, koincydencji, przyjemności i epifanii. Chcielibyśmy również poruszyć zagadnienie przygotowania na odbiór piękna. Wszak nie każdy uchwyci piękno równania matematycznego czy dialogicznego utworu muzyki współczesnej. Wśród pytań pojawią się również kwestie na ile edukacja pozwala na percepcję szerszego spektrum piękna, a na ile je blokuje przez wyuczony wstręt (kicz, banał).

 

Ideo-gra(m) – Ideo-g(r)ame. Międzynarodowa wystawa logotypów

wystawa, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
22–25 listopada 2022 roku

Logo to funkcjonalnie narzędzie marketingowe, które ma zadanie określenie i konsolidowanie wizerunku marki wśród klientów. Jego rynkowe zastosowanie jest znane i doceniane, jednak na poziomie typologii znaków charakter plastyczno-semantyczny znaku identyfikującego przedsięwzięcie jest niejednokrotnie bardzo zbliżony do ideogramu – znaku opisującego przedmiot czy ideę. Podobnie jak niektórzy twórcy wizualni czy literaccy, pracujący w domenie poezji konkretnej, projektanci dążą do jednoznacznego ukazania pewnego komunikatu w najbardziej jednoznacznej i kompaktowej formie. Wielu z nich powołuje się na założenia azjatyckiego systemu pisma ideograficznego. Inni przyrównują swoje wysiłki do tworzenia haiku. Dlatego ekspozycja znaków firmowych w kontekście Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha pozwala spojrzeć na twórczość projektową w tej bardziej poetyckiej perspektywie.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

 

Wspierane przez iCagenda